Autobusy elektryczne są ładowane tylko na 3 z 6 pętli
Autobusy elektryczne kursują po Łodzi ponad rok, nadal jednak nie na tych liniach, które zostały im pierwotnie wyznaczone. Mały jeździć na linii 80, 83 i 86, ponieważ ich trasy przebiegają przez rewitalizowane centrum miasta. Początkowo autobusy w ogóle nie mogły być ładowane na pętlach, ponieważ dostarczono je do Łodzi przed tym, jak wybudowano ładowarki. Gdy w końcu ładowarki na krańcówkach już się pojawiły, nadal część z nich nie działa.
W sobotę podczas II Łódzkiego Panelu Obywatelskiego przedstawiciel MPK-Łódź poinformował, że od lutego PGE nie dostarcza prądu do ładowarek na pętli Szczecińska, pl. Mikulskiego i przy Dworcu Fabrycznym.
PGE Dystrybucja tłumaczy opóźnienia prac „czynnikami zewnętrznymi”
PGE Dystrybucja zaznacza, że przyłączyła na terenie Łodzi trzy z sześciu stacji ładowania przy Kusocińskiego, Wyszyńskiego i Hetmańskiej, a przy pozostałych obiektach, z których powinny korzystać autobusy elektryczne, nastąpiło spowolnienie prac spowodowane czynnikami zewnętrznymi.
– W przypadku inwestycji zlokalizowanej przy ul. Tuwima rozpoczęcie prac budowlanych było utrudnione przez brak zgód na wejście w teren od właścicieli nieruchomości, przez które przebiega trasa przyłącza – tłumaczy Karol Łukasik, rzecznik PGE Dystrybucja
Jednak w lutym strony podpisały porozumienie, które umożliwiło rozpoczęcie realizacji projektu. Jego zakończenie planowane jest na koniec lipca tego roku.
– Realizując przyłącze przy al. Rodziny Poznańskich wykonawca prac zgłosił brak technicznych możliwości budowy linii ze względu na kolidujący kanał kablowy, należący do Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Na początku marca odbyło się spotkanie przedstawicieli łódzkiego oddziału PGE Dystrybucja, MPK Łódź, Urzędu Miasta Łodzi oraz Wykonawcy robót budowlanych, podczas którego przedstawiono wymiary i dokładną lokalizację podziemnego obiektu. Zebrane materiały trafiły do projektanta, w celu zmiany trasy linii kablowych. Planowany termin zakończenia budowy przyłącza wykonawca określi po uzyskaniu informacji o sposobie ominięcia kanału – mówi Karol Łukasik.
Natomiast opóźnienie prac na pętli Szczecińska wynika z ograniczonego dostępu do transformatorów na europejskim rynku.
– Zamówiona stacja transformatorowa ma zostać dostarczona bezpośrednio na plac budowy do 25 marca. Wykonawca przyłącza informuje, że prace związane z budową i montażem zostaną zakończone do połowy przyszłego miesiąca – informuje Karol Łukasik.
Rozpoczęły się odbiory 52 nowych autobusów spalinowych
Na razie MPK-Łódź ma 17 autobusów elektrycznych, ale do 2025 r. planuje zakupić kolejne 67 autobusów zeroemisyjnych. Natomiast w latach 2026 – 2030 następne 58 zeroemisyjnych pojazdów. Jednak jak podkreślił w sobotę przedstawiciel MPK-Łódź, przewoźnik raczej postawi na pojazdy wodorowe niż na autobusy elektryczne ze względu na problem z infrastrukturą dla tych drugich. Mowa oczywiście o ładowarkach.
Jeśli do 2030 r udałoby się kupić 125 ekologicznych autobusów, wówczas pojazdy zeroemisyjne stanowiłyby 1/3 łódzkiego taboru kołowego. Na razie to zaledwie 4,1 proc. Obecnie MPK-Łódź ma 419 autobusów, każdego dnia robią one 80 tys. km. W tym tygodniu MPK-Łódź rozpoczęło odbiory 52 nowych, spalinowych autobusów. Pierwsze nowych Mercedesów Conecto pojawiły się w poniedziałek Łodzi.