Wymiana opon – opinie kierowców są podzielone
Opony letnie, zimowe czy wielosezonowe? Wymiana opon, a właściwie pytanie o jej obowiązek, podzieliło łódzkich kierowców. Część uważa, że należy zmieniać opony w zależności od sezonu, inni twierdzą, że nie jest to konieczny zabieg.
O tym, że polskie przepisy nie nakładają takiego obowiązku na kierowców przypomina również mł. asp. Jadwiga Czyż z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi.
Wymiana opon – obowiązek w 27 krajach Europy
W Polsce obowiązku wymiany opon z letnich na zimowe (i odwrotnie) nie ma, w 27 krajach Europy już tak. Do państw Starego Kontynentu, które wymuszają zmianę opon na zimowe zaliczają się m.in.
- Włochy,
- Litwa,
- Łotwa,
- Estonia.
Są też kraje, gdzie zimowe opony są obowiązkowe w określonych sytuacjach. I tu na liście są m.in.
- Niemcy,
- Francja,
- Czechy,
- Słowacja.
W Niemczech należy zakładać tzw. zimówki, kiedy na drodze jest lód, gołoledź, śnieg czy też błoto pośniegowe. We Francji opony zimowe są konieczne, jeżeli wskazują na to znaki drogowe lub wymagają tego warunki pogodowe. Z kolei w Czechach i na Słowacji kierowca ma obowiązek korzystać z “zimówek” na oblodzonych i ośnieżonych drogach.
Polska nie jest jedynym krajem europejskim, w którym nie ma obowiązku zmiany opon. Wymiana opon nie obowiązuje także w takich państwach, jak:
- Węgry,
- Wielka Brytania,
- Irlandia,
- Grecja,
- Bułgaria,
- Portugalia,
- Hiszpania,
- Islandia.
To pokazuje, że wybierając się np. na ferie zimowe, warto sprawdzić, w którym kraju i ewentualnie od kiedy należy jeździć na oponach zimowych.
Posłuchaj i dowiedz się więcej:
Wymiana opon – letnie, zimowe, a może wielosezonowe?
Jak wyjaśnia prof. Damian Batory z Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej, opony letnie są przeznaczone do pracy w temperaturach z zakresu powyżej 10 stopni Celsjusza. – Takie opony są wykonane z mieszanek, które w wyższych temperaturach zapewniają lepszą elastyczność i przyczepność – dodaje.
Specjalista podkreśla również, że letnie opony, z których korzystamy zimą muszą wykonać cięższą pracę, ponieważ wraz ze spadkiem temperatury, tracą swoje elastyczne właściwości. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku “zimówek” latem. – Opony zimowe zbudowane są z materiałów, które zachowują elastyczność w niskich temperaturach. W wyższych będą się szybciej zużywać – wyjaśnia prof. Damian Batory.
Na rynku istnieją także opony wielosezonowe. One, podobnie jak opony letnie i zimowe, także mają swoich zwolenników i przeciwników. – Pozwolę sobie zacytować swojego mentora, inżynieria to sztuka kompromisu. Podobnie jest z oponami wielosezonowymi. To kompromis m.in. finansowy – ocenia prof. Damian Batory.
Warto jednak pamiętać, że na jednej osi pojazdu muszą być zamontowane dwie takie same opony.
O tym dlaczego wymiana opon jest ważna mówił Maciej Wisławski, pilot rajdowy i rzecznik prasowy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi. Z ekspertem rozmawiał Adrian Krupa.
Posłuchaj całej rozmowy:
Należy także dodać, że odpowiednie opony to nie wszystko. Ważne jest także to, by w trakcie jazdy dostosować prędkość pojazdu do warunków panujących na drodze.