Jak pokazują badania z marca 2022 roku książki nie są nawet w czołówce najbardziej popularnych sposobów na spędzanie wolnego czasu. Po książkę w 2022 roku sięgał zaledwie co trzeci Polak.
Spędzanie wolnego czasu w Polsce to zmienna. Kiedyś czytano książki, dziś… wygląda to inaczej, ponieważ według badań na pytanie o przeczytanie co najmniej jednej książki przez ostatni rok twierdząco odpowiedziało tylko 38 procent ankietowanych.
Czytaj także: Sieradz inwestuje w system przeciwpowodziowy na terenie MOSiR. Zmienił wcześniejszy projekt i zaoszczędził 1,5 mln zł
Jednak badania Biblioteki Narodowej pokazują, że z czytelnictwem nie jest najlepiej. W XXI wieku czytamy znacząco mniej. Jak mówi profesor Katarzyna Walęcka–Matyja, lektura książek bardzo poprawia naszą percepcję.
Kiedy mózg się starzeje, pojawiają się kłopoty z pamięcią. Jak wskazują badania, czytanie opóźnia starzenie mózgu u osób dorosłych nawet o 30 procent. Powoduje też, że mamy lepszą pamięć i zmniejsza się nawet dwukrotnie ryzyko zachorowania na Alzheimera, które po prostu jest mniejsze u osób czytających.
Spędzanie wolnego czasu u Polaków się zmienia, ale warto pamiętać, że – czytając, poprawiamy zdrowie, rozwijamy się i walczymy ze stresem.
Poezja nie jest monologiem, jest pewnego rodzaju dialogiem. Jeżeli ktoś słucha, czyta wiersze i wysnuwa refleksje to to jest dialog, monolog. Pozwala oderwać się od rzeczywistości, jest antidotum na szczęście, na pewno w jakimś stopniu bywa też ucieczką – mówi pisarz Piotr Burski.
Książki mają ogromny wpływ na najmłodszych. Kreują ich poglądy i postawy, ale przede wszystkim rozwijają wyobraźnię i uczą interpretacji wydarzeń.
– Wsłuchując się w język w mózgu, rozwijają się struktury, które są odpowiedzialne za mowę. Te książki, które przedstawiają treści związane z odczuciami, emocjami pokazują, jak ta sfera jest szeroko rozbudowana, jakiego rodzaju uczuć, emocji możemy doświadczać, jak możemy je nazywać. Często jest tak, że dzieci zadają dorosłym pytania, proszą o powtórzenie jakiejś sekwencji – to jest właśnie to wspólne działanie. Przy okazji budowane są postawy dzieci, wartości – dodaje Katarzyna Walęcka–Matyja.