Oscary 2024. Ewa Puszczyńska może przejść do historii
Oscary 2024 coraz bliżej. Nagrody Akademii Filmowej zostaną rozdane już w nocy z niedzieli na poniedziałek (10 na 11 marca). W gronie dziesięciu produkcji, które mają szansę na statuetkę w głównej w kategorii – najlepszy film – znalazło się miejsce dla „Strefy interesów” w reżyserii Jonathana Glazera. Współproducentką tej amerykańsko-brytyjsko-polskiej koprodukcji jest Ewa Puszczyńska. Łodzianka jest pierwszą polską producentką, która otrzymała nominację (wspólnie z Jamesem Wilsonem) w najważniejszej kategorii.
Ewa Puszczyńska jest jedną z najbardziej znanych i cenionych producentek w świecie filmu. Odpowiadała za produkcję oscarowej „Idy” oraz nominowanej do tej nagrody „Zimnej wojny”.
„Strefa interesów” to adaptacja powieści Martina Amisa, opowiadająca o rodzinie komendanta obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Film zdobył już Złotą Palmę za reżyserię. Na tegorocznej gali oscarowej będzie miał szansę na statuetkę w pięciu kategoriach:
- najlepszy film,
- najlepsza reżyseria,
- najlepszy scenariusz adaptowany,
- najlepszy dźwięk,
- najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy.
Autorem zdjęć do filmu jest Łukasz Żal. Absolwent łódzkiej Szkoły Filmowej nominacji do Oscara – tym razem – nie otrzymał.
Hoyte van Hoytema z szansą na Oscara
Szansę na pierwszą złotą statuetkę w karierze ma inny absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi – Hoyte van Hoytema (laureat nagrody BAFTA). Doceniono jego pracę przy najnowszym dziele Christophera Nolana „Oppenheimer”. To druga nominacja dla urodzonego w Szwajcarii holenderskiego operatora – pierwszą otrzymał za zdjęcia do innego filmu Nolana – „Dunkierki”.
„Oppenheimer” otrzymał łącznie aż 13 nominacji – najwięcej w całej stawce. Na podium znalazły się także „Biedne istoty” (11) oraz „Czas krwawego księżyca” (10).
Oscary 2024 – pełna lista nominowanych
Najlepszy film
- „American Fiction”
- „Anatomia upadku”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Maestro”
- „Oppenheimer”
- „Poprzednie życie”
- „Biedne istoty”
- „Strefa interesów”
Najlepszy/a reżyser/reżyserka
- „Anatomia upadku” (Justine Triet)
- „Czas krwawego księżyca” (Martin Scorsese)
- „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
- „Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)
- „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Anette Bening („Nyad”)
- Lily Gladstone („Czas krwawego księżyca”)
- Sandra Huller („Anatomia upadku”)
- Carey Mulligan („Maestro”)
- Emma Stone („Biedne istoty”)
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Bradley Cooper („Maestro”)
- Colman Domingo („Rustin”)
- Paul Giamatti („Przesilenie zimowe”)
- Cillian Murphy („Oppenheimer”)
- Jeffrey Wright („American Fiction”)
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Emily Blunt („Oppenheimer”)
- Danielle Brooks („Kolor purpury”)
- America Ferrera( „Barbie”)
- Jodie Foster („Nyad”)
- Da’Vine Joy Randolph („Przesilenie zimowe”)
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Sterling K. Brown („American Fiction”)
- Robert De Niro („Czas krwawego księżyca”)
- Robert Downey Jr. („Oppenheimer”)
- Ryan Gosling („Barbie”)
- Mark Ruffalo („Biedne istoty”)
Najlepszy scenariusz adaptowany
- „American Fiction” (Cord Jefferson)
- „Barbie” (Greta Gerwig i Noah Baumbach)
- „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
- „Biedne istoty” (Tony McNamara)
- „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)
Najlepszy scenariusz oryginalny
- „Anatomia upadku” (Justine Triet i Arthur Harrari)
- „Przesilenie zimowe” (David Hemingson)
- „Maestro” (Bradley Cooper i Josh Singer)
- „Obsesja” (Samy Burch)
- „Poprzednie życie” (Celine Song)
Najlepszy film międzynarodowy
- „Ja, kapitan” (Włochy)
- „Perfect Days” (Japonia)
- „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
- „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
- „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- „Bobi Wine. Prezydent z getta”
- „The Ethernal Memory”
- „Cztery córki”
- „To Kill a Tiger”
- „20 dni w Mariupolu”
Najlepszy film animowany
- „Chłopiec i czapla”
- „Między nami żywiołami”
- „Nimona”
- „Pies i robot”
- „Spider-Man: Poprzez multiwersum”
Najlepszy film krótkometrażowy
- „Później”
- „Invincible”
- „Knights of Fortune”
- „Red, White and Blue”
- „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- „The ABCs of Book Banning”
- „The Barber of Little Rock”
- „Island In Between”
- „The Last Repair Shop”
- „Nai Nai & Wai Po”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
Wartoprzeczytać
- „Letter to a Pig”
- „Ninety-five Senses”
- „Our Uniform”
- „Pachyderme”
- „War Is Over!”
Najlepsze zdjęcia
- „Hrabia” (Edward Lachman)
- „Czas krwawego księżyca” (Rodrigo Prieto)
- „Maestro” (Matthew Libatique)
- „Oppenheimer” (Hoyte van Hoytema)
- „Biedne istoty” (Robbie Ryan)
Najlepsza muzyka
- „American Fiction” (Laura Karpman)
- „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” (John Williams)
- „Czas krwawego księżyca” (Robbie Robertson)
- „Oppenheimer” (Ludwig Goransson)
- „Biedne istoty” (Jerskin Fendrix)
Najlepsze kostiumy
- „Barbie”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Napoleon”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
Najlepsza scenografia
- „Barbie”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Napoleon”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
Najlepsza charakteryzacja
- „Golda”
- „Maestro”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
- „Śnieżne bractwo”
Najlepszy montaż
- „Anatomia upadku”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
Najlepsze efekty specjalne
- „Twórca”
- „Godzilla Minus One”
- „Strażnicy Galaktyki: Volume 3”
- „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
- „Napoleon”
Najlepszy dźwięk
- „Twórca”
- „Maestro”
- „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
- „Oppenheimer”
- „Strefa interesów”
Najlepsza piosenka oryginalna
- „Fire Inside” („Flamin’ Hot: Smak sukcesu”)
- „I’m Just Ken” („Barbie”)
- „It Never Went Away” („Jon Baptiste: Amerykańska symfonia”)
- „Wahzhazhe (A Song For My People)” („Czas krwawego księżyca”)
- „What Was I Made For?” („Barbie”)