• O nas
  • Reklama
  • Prywatność
  • Kontakt
42 678 78 78 – 606 78 78 78
SŁUCHAJ NA ŻYWO
sobota, 7 czerwca 2025
  • Zaloguj
Radio Łódź
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szczeliny Łodzi
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności
Brak wyników
View All Result
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szczeliny Łodzi
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności
Brak wyników
View All Result
Radio Łódź
LIVE
Brak wyników
View All Result
  • Mariusz Janik
    Mariusz Janik
    Zobacz wszystkie artykuły
  • 19 lutego 2025 13.49
  • 26 lutego 2025 17.46

Oscarowa krańcówka. Przystanek: alfabet – od Audiarda do „Like a Bird”

Tym razem „Oscarowa krańcówka” zatrzymuje się na przystanku: alfabet. O co chodzi? Opisujemy Oscary 2025 od A do Z, choć gwoli ścisłości w tym tygodniu tylko do L - dalszy ciąg w kolejną środę (26 lutego). Alfabet jest subiektywny, nieoczywisty i podany ze szczyptą humoru. Zachęcamy również, by w sekcji komentarzy pisać swoje propozycje, np. haseł do kolejnych literek. Zaczynamy!
Oscarowa krańcówka

grafika: Konrad Ciężki

Udostępnij na FacebookuTwittnij

A jak Audiard Jacques

Pierwszą literę alfabetu warto poświęcić francuskiemu reżyserowi „Emilii Perez”.

Nie dlatego, że stworzył szalone i wyjątkowe dzieło. Nie dlatego, że ma 72 wiosny na karku. Wreszcie nie dlatego, że jest krytykowany w Meksyku za swój najnowszy film. Powód jest zgoła inny. Zaczęliśmy od paryżanina, ponieważ po raz pierwszy w karierze ma szansę na Oscara. Co warte podkreślenia, nie on jeden – o złotą statuetkę powalczy z kwartetem debiutantów, a są nimi: Coralie Fargeat („Substancja”), Sean Baker („Anora”), Brady Corbet („Brutalista) i James Mangold („Kompletnie nieznany”). W kategorii najlepszy reżyser każdy z nich jest debiutantem, jednak to nazwisko Francuza zaczyna się od pierwszej litery alfabetu. A jak mówił bohater kultowego „Rejsu” – ktoś musi zacząć pierwszy.
Padło na Audiarda. Jacquesa Audiarda.

EMILIA PEREZ 03 1
"Emiia Perez"

B jak Bez końca

Zaskoczeni, że nie „Brutalista”?
Teoretycznie filmowa opowieść, której głównym bohaterem jest węgierski emigrant Laslo Toth (kapitalna rola Adriena Brody’ego) może znaleźć się jeszcze pod literą „T” – wszak polskie kina najnowszy obraz – przywołanego wcześniej – Brady’ego Corbeta pokazują jako „The Brutalist”. Tak czy inaczej, literę „B” poświęciliśmy krótkometrażowej holendersko-brytyjsko-belgijskiej animacji. Jest wymieniana (jak najbardziej słusznie) jako faworyt do wygranej. Niemal każdą nominację w innych filmowych plebiscytach zamienia na nagrodę – przykładem niedawna BAFTA.
O animacji “Bez końca” (ang. Wander To Wander) więcej napisaliśmy w poprzedniej odsłonie „Oscarowej krańcówki” – tam również zwiastun i kilka słów o jej rywalach do Oscara.
wander to wonder
Bez końca (tyt. ang. Wander To Wander)

C jak Człowiek, który nie potrafił milczeć

To kolejna krótkometrażówka, tyle że aktorska.
Ma już na swoim koncie Złotą Palmę i Europejską Nagrodę Filmową. Czy ustrzeli hat-tricka, sięgając także po Oscara? Nie mielibyśmy nic przeciwko temu. Akcja serbskiego dramatu Nebojsy Slijepćevicia osadzona jest w 1993 roku, w czasie wojny w Bośni i Hercegowinie. Na stacji w Strpici oddziały paramilitarne wywożą niewinnych cywili. Czystkom etnicznym przeciwstawia się tylko jeden człowiek – tytułowy, który nie potrafił milczeć. Film można bezpłatnie obejrzeć TUTAJ. W kategorii najlepszy krótkometrażowy film aktorski poza produkcją z Bałkanów nominowane także są: „Nie jestem robotem”, „A Lien”, „The Last Ranger” i „Anuja”.

D jak Domingo Colman

Aktor pochodzący z Filadelfii drugi rok z rzędu został zauważony przez Akademię.
W 2024 roku jego Bayard Rustin (z filmu „Rustin”) w kategorii pierwszoplanowej musiał uznać wyższość J. Roberta Oppenheimera.
W tytułowego bohatera w superprodukcji Christophera Nolana wcielił się Cillian Murphy. Tym razem Colman Domingo zachwycił Kapitułę jako John „Divine G” Whitfield w – niedostępnym w Polsce – dramacie więziennym „Sing Sing”. Pytanie, czy 55-latek opuści Dolby Theatre z Oscarem, wydaje się retoryczne. Choć nie zbadane są wyroki Akademii, Amerykanin ma wśród rywali: Adriena Brody’ego („Brutalista”), Ralpha Fiennesa („Konklawe”), Sebastiana Stana („Wybraniec”) i Timotheego Chalameta („Kompletnie nieznany”). Nie chcemy wskazywać palcem, ale naszym faworytem jest pierwszy z wymienionych. I zupełnie nie przeszkadza nam, że na swojej półce ma już Oscara. W pełni zasłużenie zdobył go w 2003 roku za rolę Władysława Szpilmana w „Pianiście”. Potencjalny za kreację Laslo Totha w „The Brutalist” też byłby zdecydowanie zasłużony. Zatem, choć cenimy talent Colmana Domingo, prawdopodobnie przyjdzie mu jeszcze poczekać na złotą statuetkę.
oscar nominated prison drama sing sing gets streaming release date
Domingo Colman w "Sing Sing"

E jak Efekty specjalne

Jedna z kategorii technicznych, która w szczególności interesuje fanów kina efekciarskiego.
Co ciekawe, w tym roku w aż dwóch nominowanych filmach dominują… małpy. W „Better Manie” człekokształtny jest maską dla Robbiego Williamsa, z kolei w „Królestwie Planety Małp” tytułowi bohaterowie rządzą światem i walczą z ludźmi. Nie same małpy dostrzegła jednak Akademia. W kategorii efekty specjalne znalazło się miejsce dla obślizgłych ksenomorfów („Obcy: Romulus”), czarownic („Wicked”) oraz czerwi pustyni („Diuna: Część Druga”). Te ostatnie uznawane są za faworytów w oscarowym wyścigu.
glinda and elphaba wicked
"Wicked"

F jak Film dokumentalny

Zaskoczeni, że pod „F” nie ukrył się „Flow”?
Na tę łotewską animację jeszcze przyjdzie pora. Tymczasem postawiliśmy na film dokumentalny, czyli gatunek, który podczas Oscarów ma swoje dwie odsłony. Krótko- i pełnometrażową. W przypadku tej pierwszej o nagrody powalczy pięć tytułów: „Incydent”, „Instruments of a Beating Heart”, „Death by Numbers”,
„I am Ready, Warden” oraz „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”. Pierwsze dwa można bezpłatnie obejrzeć na YouTube, na kanale „The New York Times”. Żeby było wygodniej, podlinkowaliśmy dostępne tytuły. Mocno kibicujemy pierwszemu. A jeśli chodzi o pełnometrażowe dokumenty, ich również jest pięć. O złotą statuetkę walczą: „Dzienniki Black Box”, „Sugarcrane: rozliczenie z przeszłością”, „Ścieżka dźwiękowa zamach stanu”, „Wojna porcelanowa” oraz „Nie chcemy innej ziemi”. W tym przypadku faworytem – również naszym – jest ostatni z wymienionych. Historia Palestyńczyków, którzy walczą o swoje terytorium. Niezwykle aktualna, także w kontekście aktualnej sytuacji na Bliskim Wschodzie.

G jak Gladiator II

Też się zastanawiacie, co najnowszy film Ridleya Scotta robi wśród nominowanych do Oscara?
Niby tylko w kategorii kostiumy, ale jednak. Wydawało się, że jeśli już, to sequel nagrodzonego hitu z 2000 roku mógłby otrzymać nominację za drugoplanową rolę Denzela Washingtona. 70-letniego gwiazdora ostatecznie zabrakło w finałowej „piątce”. Znaleźli się w niej natomiast: Kieran Culkin („Prawdziwy ból”), Edward Norton („Kompletnie nieznany”), Jeremy Strong („Wybraniec”), Yura Borisov („Anora”) i Guy Pearce („The Brutalist”). Liczymy na brata ekranowego Kevina McCallistera, choć trochę smutno, że Edward Norton po raz czwarty może obejść się smakiem. Ach, zapomnielibyśmy, to przecież litera poświęcona „Gladiatorowi II”. Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej doceniła kostiumy w tej produkcji. I tak lepiej niż Kapituła BAFTA, której w dziele Ridleya Scotta podobały się… efekty specjalne. Cóż, co kto lubi. A jeśli o kostiumy chodzi, to poza pracą duetu David Crossman i Janty Yates nominacją wyróżniono również: Arianne Phillips („Kompletnie nieznany”), Paula Tazewella („Wicked”), Lisy Christl („Konklawe”), a także Lindę Muir („Nosferatu”).

irgj20240907101243337dorb
"Gladiator II"

H jak Horror

Co najmniej trzy filmy nominowane w tym roku do Oscara (w różnych kategoriach) to produkcje z gatunku – horror.
Za takie na pewno należy uznać: „Substancję”, „Nosferatu” oraz „Obcy: Romulus”. Elementy horroru znajdziemy także w duńsko-polsko-szwedzkiej „Dziewczynie z igłą”, czy wspomnianej na początku krótkiej animacji „Bez końca”. Według definicji słownikowej „horror to również zdarzenie lub sytuacja budzące grozę”. Takich produkcji na tegorocznej liście nominowanych także nie brakuje.

I jak In Memoriam

Niezwykle ważny element każdej oscarowej gali. Akademia w ten sposób oddaje hołd twórcom filmowym, których nie ma już wśród nas. Każdego roku na wielkim ekranie pojawiają się zdjęcia i nazwiska nieobecnych. W tym roku z pewnością znajdą się na nim m.in. Donald Sutherland, Roger Corman, Norman Jewison, James Earl Jones, Jon Landau, Gena Rowlands, Richard M. Sherman, Matthew A. Sweeney i Robert Towne. Świat kina ponownie stracił wybitne postaci.

J jak Jones Felicity

Brytyjska aktorka po raz drugi w karierze jest nominowana do nagrody Akademii, ale premierowo w kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa. 10 lat temu dostrzeżono jej pierwszoplanową kreację w filmie „Teoria wszystkiego”. Jako Jane Hawking musiała ustąpić jednak miejsca doświadczonej Alice Howland w interpretacji Julianne Moore („Motyl Still Alice”). Tym razem 41-letnia aktorka z Birmingham za rywalki ma: Monicę Barbaro („Kompletnie nieznany”), Isabellę Rossellini („Konklawe”), Zoe Saldanę („Emilia Perez”) i Arianę Grande („Wicked”). Trzeba przyznać, że bardzo doborowe towarzystwo, choć dla każdej z czterech wymienionych aktorek to dopiero pierwsza taka nominacja w karierze. Jeśli chodzi o samą Felicity Jones, choć w filmie „The Brutalist” pojawia się dopiero w drugiej części (po piętnastominutowej przerwie), to jej rola bardzo mocno zapada w pamięci. Czy Kapituła podzieli nasz entuzjazm?
"Brutalist"

K jak Konklawe

12 nominacji do Nagrody BAFTA najnowszy film Edwarda Bergera zamienił na 4 statuetki (film, film brytyjski, montaż i scenariusz adaptowany).
6 nominacji do Złotych Globów przemieniło się w jedną statuetkę – za najlepszy scenariusz. Praca Petera Straughana może zostać doceniona także przez Akademię. Dla Anglika to druga nominacja w karierze – pierwszą otrzymał w 2012 roku za adaptację scenariusza do filmu „Szpieg”. Wówczas pisał wspólnie z Bridget O’Connor. 13 lat temu duet przegrał z tercetem Jim Rash, Nat Faxon, Alexander Payne („Spadkobiercy”). Jak będzie tym razem? Laureat Złotego Globa, wśród scenarzystów parających się adaptacją tekstów, wymieniany jest w gronie faworytów. Niewykluczone, że to właśnie on uratuje oscarowy honor „Konklawe”. Choć najnowszemu dziełu twórcy obsypanego nagrodami „Na Zachodzie bez zmian” przyznano aż 8 nominacji (także: film, aktor pierwszoplanowy, aktorka drugoplanowa, muzyka, scenografia, kostiumy, montaż), to o największych szansach na sukces mówi się właśnie w kontekście scenariusza. Co ciekawe, Brytyjczyk rywalizuje z czterema duetami pisarzy. A są to: Jay Cocks, James Mangold („Kompletnie nieznany”), Jacques Audiard, Thomas Bidegain („Emilia Perez”), Greg Kewdar, Clint Bentley („Sing Sing”) i Joslyn Barnes, RaMell Ross („Nickel Boys”). Wszyscy łącznie w przeszłości nominowani byli do Oscarów siedmiokrotnie. Co ciekawe, nie tylko za scenariusz, ale również najlepszy film, a nawet… pełnometrażowy film dokumentalny.
a1f5147792d80f62e51a358a68bb8f32
Ralph Fiennes w "Konklawe"

L jak Like a Bird

“Hey, hey! I give you my word, I try, try, try. Fly like a bird, fly, fly, fly” – od tych słów rozpoczyna się jeden z pięciu nominowanych utworów w kategorii najlepsza piosenka. Pochodzi ona z napisów końcowych wspomnianego już wcześniej dramatu więziennego „Sing Sing”. Dla duetu tekściarzy i kompozytorów, czyli Abrahama Alexandra i Adriana Quesady to pierwsza nominacja w karierze. Czy Teksańczycy zamienią ją na złotą statuetkę? Czas pokaże. O tej i pozostałych piosenkach nominowanych do Oscara pisaliśmy w jednym z poprzednich odcinków cyklu „Oscarowa krańcówka”.
Dotarliśmy do litery „L”, a to oznacza, że ciąg dalszy nastąpi. I to już w kolejną środę (26 lutego). Wtedy też przedstawimy propozycje od Ł do Z.  Kto wie, może zostaniemy zainspirowani, czytając Wasze komentarze? Nie ukrywamy, że na nie liczymy.
Wszystkie teksty z cyklu „Oscarowa krańcówka” dostępne są TUTAJ.

Zapraszamy na filmową podróż na falach eteru i Internetu. To nie będzie film drogi, a przygoda, dzięki której będziecie doskonale przygotowani do oscarowej gali i przede wszystkim dobrze poinformowani o tym, co się dzieje w światowej kinematografii. Pod opieką Agaty Gwizdały, która prowadzi audycję „Agata i film” oraz filmoznawcy Mariusza Janika, internetowego Ninja, dowiecie się wszystkiego o twórcach nominowanych filmów, a także będziecie mieli szansę wygrać podwójny voucher do Kina Charlie wraz z przejazdem taxi. Poczujecie się jak gwiazdy!

Oscary to najważniejsza nagroda filmowa świata, a zatem nie przegapcie ciekawostek, informacji, rekomendacji, recenzji i wskazówek. Oscarowa krańcówka – zapinajcie pasy i jedziemy przez HollyŁódź do Hollywood. Przystanki w środku tygodnia i w soboty o godz. 16 w audycji „Agata i film”. A niedziela? W niedzielę idźcie do kina!

Przeczytaj także: „Emilia Perez” – rozśpiewana brutalna telenowela [RECENZJA]
oprac. em 

Wartoprzeczytać

Oscary 2025. Anora najlepszym filmem

Oscary 2025. 5 statuetek dla filmu „Anora”, w tym za najlepszy film. „Dziewczyna z igłą” bez wygranej [RELACJA]

3 marca 2025
Oscarowa krańcówka

Oscarowa krańcówka. Przystanek: alfabet – od Łodzi do zdjęć

26 lutego 2025
Flow – łotewska animacja, która zatrzęsła światem kina [RECENZJA]

Flow – łotewska animacja, która zatrzęsła światem kina [RECENZJA]

14 lutego 2025
Oscarowa krańcówka

Oscary 2025 w Radiu Łódź. Oscarowa krańcówka [SERWIS SPECJALNY]

13 lutego 2025
Tagi: alfabetoscarowa krańcówkaOscaryOscary 2025
Poprzedni artykuł

Luki w Strefie Płatnego Parkowania. SPP się powiększa, a na niektórych ulicach w centrum nie ma parkomatów

Następny artykuł

Widzew Łódź zmieni właściciela? Klub chce przejąć prezes wielkiej firmy

Następny artykuł
Robert Dobrzycki chce kupić Widzew Łódź

Widzew Łódź zmieni właściciela? Klub chce przejąć prezes wielkiej firmy

Egzotyczny pasażer na gapę. Łodzianie przywieźli z wakacji małego gekona

Egzotyczny pasażer na gapę. Łodzianie przywieźli z wakacji małego gekona

Radio Łódź

  • Zasięg i częstotliwości
  • Historia Radia Łódź
  • Kalendarium Radia Łódź
  • Polityka prywatności
  • BIP
  • Rada programowa
  • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
  • Kontakt

Do pobrania

  • Księga Znaku Radio Łódź
  • LOGO Radio Łódź [PDF]
  • Księga Znaku Radio Łódź Nad Wartą
  • LOGO Radio Łódź Nad Wartą [PDF]

Warto przeczytać

Piknik Bez Barier na Starym Rynku w Łodzi

Piknik Bez Barier na Starym Rynku w Łodzi

6 czerwca 2025
Zasłużony polski pilot upamiętniony na łódzkim lotnisku. "To było jego całe życie"

Zasłużony polski pilot upamiętniony na łódzkim lotnisku. “To było jego całe życie”

6 czerwca 2025

BIP

  • BIP Radio Łódź
  • Informacje ogólne o spółce
  • Struktura Radia Łódź
  • Władze spółki
  • Akcjonariusze
  • Organy opiniodawczo – doradcze
  • Udostępnianie informacji
  • Dokumenty
  • Środki publiczne
  • Ogłoszenia publiczne
  • Instrukcja obsługi BIP

© 2012-2024 Radio Łódź

Witaz ponownie!

Sign In with Facebook
Sign In with Google
Sign In with Linked In
OR

Zaloguj się poniżej do swojego konta

Zapomniane hasło?

Przypomnij hasło

Please enter your username or email address to reset your password.

Zaloguj

Dodaj nową listę

Brak wyników
View All Result
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szczeliny Łodzi
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności

© 2012-2024 Radio Łódź

Ta strona korzysta z plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności.
Przejdź do treści
Otwóz pasek narzędzi Dostępność

Dostępność

  • Zwiększ tekstZwiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Czarno-białeCzarno-białe
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Lekkie tłoLekkie tło
  • Podkreślone odsyłaczePodkreślone odsyłacze
  • Czytelny tekstCzytelny tekst
  • Reset Reset
spinner
spinner
ładuj więcej