Zmiana programu nauczania wychowania fizycznego
Proponowane zmiany obejmują wprowadzenie testów sprawnościowych uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych oraz wpisywanie ich wyników do systemu teleinformatycznego „Sportowe Talenty”.
Wpis do systemu ma zahamować negatywne trendy dotyczących aktywności fizycznej polskich uczniów oraz ułatwić poszukiwanie nowych sportowych talentów. Projekt jest jeszcze w blokach startowych, ale już ma swoich zwolenników i tych którzy uważają, że takie testy nic nie zmienią, bo podobna baza już istnieje.
– Moim zdaniem nie poprawi to aktywności fizycznej wśród uczniów. Będzie to tylko baza, kolejne dokumenty do uzupełnienia. Powinniśmy zastanowić się nad innymi rozwiązaniami, które aktywują uczniów – mówi dyrektor Sportowej Szkoły Podstawowej nr 3 w Aleksandrowie Łódzkim Piotr Adamczewski.
Jak zachęcić do WF-u?
Jak podkreśla dyrektor, w pierwszej kolejności należy zachęcić uczniów jakością lekcji wychowania fizycznego, która w wielu przypadkach pozostawia wiele do życzenia. Testy będą sprawdzały zdolność szybkościowo-siłowo-koordynacyjną, wytrzymałościową oraz zdolności skoczności i siły. Wyniki prowadzonych testów nie będą miały wpływu na ocenę z wychowania fizycznego. Według niektórych uczniów, takie testy mogą być jednak motywujące.
– Wiele dzieci nie zna świata poza komputerem. Im więcej takich testów, tym więcej osób będzie chciało trenować – uważa jeden z uczniów.
Rada od olimpijczyka
O tym, że dodatkowe testy to dobry pomysł mówi także Olimpijczyk Mateusz Rzeźniczak, który przyznaje, że rywalizacja i chęć osiągnięcia jak najlepszego wyniku wśród rówieśników jest świetnym bodźcem do przekraczania własnych granic.
– Pamiętam, że testy w szkole, np. w biegu na 50 m, motywowały. W moim przypadku ta propozycja (wprowadzenia testów sprawnościowych) byłaby ciekawym pomysłem – mówi Rzeźniczak.
Co na to nauczyciele?
Jednak dla nauczycieli wychowania fizycznego to już nie jest tak ciekawy pomysł, bo to tylko dodatkowa praca papierkowa dla nauczyciela, który najlepiej zna możliwości swoich uczniów, a tego nie zastąpi żaden system, przyznaje nauczyciel WF-u Daniel Przybysz.
– My na co dzień pracując z uczniami znamy ich możliwości i potencjał. Widzimy, kto ma talent, a kto ćwiczy bo musi. Są też osoby, które są zwalniane z zajęć przez rodziców i żaden program tego nie zmieni, jeżeli rodzice nadal będą to robić – mówi Przybysz
Otyłość problemem wśród dzieci i młodzieży
Statystyki pokazują, że otyłość wśród dzieci wzrosła z 32% do 35%.
Jak zaznacza Ministerstwo Edukacji i Nauki, zgromadzone dane mają także posłużyć stworzeniu optymalnych i celowanych działań w tym zakresie. Korzystając z systemu „Sportowe Talenty”, również uczniowie będą mogli samodzielnie monitorować swój rozwój fizyczny i motoryczny. System zacznie obowiązywać od roku szkolnego 2023/2024.