Europejski Dzień Kontroli Prędkości 2024
W Europejskim Dniu Kontroli Prędkości policjanci apelują do kierowców o rozwagę. Jak mówi sierż. sztab. Maksymilian Jasiak z KMP w Łodzi, bezpieczeństwo nas wszystkich zależy od rozwagi za kierownicą. – Prędkość pojazdu ma szczególne znaczenie w przypadku zdarzenia z udziałem pieszego. Dla osoby pieszej nawet nieznaczne przekroczenie prędkości zmniejsza szansę na przeżycie – dodaje.
Szczegółowe dane dot. skutków wypadków z udziałem pieszych podaje Łukasz Zboralski, redaktor naczelny portalu brd24.pl.
Przy 50 km/h, jeśli auto uderza w człowieka, jeszcze istnieje 50 proc. szans że pieszy przeżyje taki wypadek. Przy 60 km/h na godzinę ryzyko śmierci wynosi 80 proc. Oczywiście, zdecydowanie więcej szans ma pieszych, gdy samochód porusza się z prędkością, np. 30 km/h – tłumaczy ekspert.
Propozycja, która dzieli kierowców
Przestrzeganie dozwolonej prędkości to kluczowy element zapobiegania zdarzeniom drogowym. Aby zwiększyć bezpieczeństwo Bank Światowy w raporcie „Guide for safe speeds” proponuje wprowadzenie bardziej restrykcyjnych ograniczeń do:
- 30 km/h w centrach miast,
- 70 km/h poza terenem zabudowanym,
- 100 km/h na drogach ekspresowych i autostradach.
Zdania kierowców na ten temat są podzielone. – Możemy o tym pomarzyć, ale tak przecież nie będzie. Kierowcy lubią szybką jazdę – mówi jedna z łodzianek. – 30 km/h to za mało, uważam, że 50 km/h w zabudowanym to wystarczające ograniczenie. W terenie niezabudowanym 70 km/h jest ok, a na autostradzie w porządku będzie 120 km/h – zauważa inny z kierowców. – Jako pieszy pewnie byłbym z tego zadowolony. Jako kierowca uważam jednak, że 30 km/h w zabudowanym to nie jest dobre rozwiązanie – to już kolejny komentarz.
Warto dodać, że ograniczenie prędkości do 30 km/h to rozwiązanie, które z powodzeniem funkcjonuje m.in. w Brukseli, Dublinie czy Helsinkach.
Według Łukasza Zboralskiego niekoniecznie zmiana limitów, a odpowiednia kontrola może zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. – Rozbudowa automatycznego systemu, który monitoruje kierowców do rozmiarów adekwatnych do naszego kraju. Obecnie mamy 600 fotoradarów, a Francuzi mają ich 7000. Zwłaszcza, że kary mamy już relatywnie bolesne dla tych, którzy łamią prawo na drodze – dodaje redaktor naczelny portalu brd24.pl.
Jedną z „broni” policjantów na piratów drogowych jest kontrola z drona. – Mamy zarejestrowane przekroczenie prędkości i, np. niekorzystanie z pasów czy przejazd na czerwonym świetle – zauważa asp. Paweł Bryś z WRD KWP w Łodzi.
Bez względu na to, czy świętujemy Europejski Dzień Kontroli Prędkości, czy też nie, warto za kierownicą zachować rozwagę. Także kierowcy, noga z gazu.