Dekalog Łódzkich Inwestycji Drogowych – jak prowadzić remonty żeby były mniej uciążliwe dla łodzian
Według Bartłomieja Dyby-Bojarskiego, niezrzeszonego łódzkiego radnego (Polska2050) pakiet rozwiązań miałby wpłynąć znacząco na komfort mieszkańców.
– Dotychczas zarówno ludzie związani ze stowarzyszeniem, jak i ja jako radny, wielokrotnie narzekaliśmy na to, jak wyglądają łódzkie standardy remontów dróg, jakie są ich efekty i w jaki sposób one są prowadzone. Żeby pokazać tym razem też pozytywne rozwiązania, postanowiliśmy zebrać je w taki dekalog, przekazać pani prezydent i poinformować też łodzian, jak naszym zdaniem można prowadzić te remonty, żeby były one mniej dla nich uciążliwe, a jednocześnie, żeby wiedzieli po co one są – tłumaczy radny Bartłomiej Dyba-Bojarski.
Posłuchaj:
Kluczowy jest nadzór nad inwestycjami
Posłuchaj:
Dekalog ma zostać przekazany na ręce prezydent Łodzi w formie apelu i interpelacji radnego Bartłomieja Dyby-Bojarskiego.
Dekalog Łódzkich Inwestycji Drogowych:
1. Harmonogram inwestycji miejskich
Dzięki jasnemu terminarzowi prac planowanych przez miasto mieszkańcy będą znali przybliżony termin zajęcia się ich ulicą czy osiedlem. Dziś otrzymują wiecznie tę samą odpowiedź o braku środków. Łatwiej będzie też o takie planowanie prac by nie dochodziło do kolejnych spiętrzeń prac w tym samym czasie dla ulic sąsiadujących, mogących stanowić alternatywę dla tych zamkniętych. Ograniczy to również marnowanie środków na projekty do szuflady, o nieokreślonym terminie realizacji.
2. Rzetelne przygotowanie inwestycji
Dokładne zbadanie uwarunkowań prowadzenia prac w terenie przez ich rozpoczęciem – inwentaryzacja instalacji, w tym hydrologicznych, geologicznych, czy uzgodnień wynikających z ochrony przyrody i zabytków (w tym wszystkie pozwolenia konserwatorskie), by uniknąć niedoszacowania projektów, przerw, związanych z brakiem możliwości prowadzenia prac wobec kolizji z instalacjami. Przeprowadzenie uzgodnień z gestorami sieci przed przystąpieniem do realizacji inwestycji.
3. Czas wykonania inwestycji jako kryterium wyboru wykonawcy w przetargu
Czas to pieniądz, a czas łodzian jest bezcenny. Firmy, które zobowiążą się do szybszego wykonania prac, powinny być premiowane w miejskich przetargach. Maksymalny czas wykonania inwestycji podany w warunkach przetargu powinien być wyliczony przez miasto z uwzględnieniem prac przez 12 godzin na dobę.
4. Konsultowanie projektów remontów z mieszkańcami, przedsiębiorcami, instytucjami i radami osiedli
Konsultowanie projektów inwestycji przyczyni się do lepszego zrozumienia ich sensu oraz pozwoli lepiej znosić utrudnienia z inwestycją związane. Konsultowane powinny być także tymczasowa organizacja ruchu na czas remontów. Konsultacje powinny objąć Rady Osiedla, szkoły i szpitale jeśli takie znajduje się w obszarze oddziaływania tymczasowej organizacji ruchu. Zadbanie o komfort i bezpieczeństwo użytkowników remontowanych dróg, w tym pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych oraz rodziców z małymi dziećmi.
5. Dobór materiałów i uniwersalna użyteczność projektów
Materiały i techniki wykonawcze trwałe, tanie i komfortowe, dostosowane do potrzeb użytkowników. Każdy projekt powinien być oceniony z punktu widzenia bezpieczeństwa jego użytkowników w tym tych słabszych (pieszych czy rowerzystów) ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych, dzieci, osób starszych. Ograniczenie stosowania opaski z kostki granitowej do niezbędnego minimum. Materiały i techniki wykonawcze trwałe, w miarę możliwości tanie i dostosowane do komfortu bardziej niż do estetyki.
6. Bieżący nadzór nad inwestycjami i kontrola społeczna
Kontrole na każdej inwestycji przynajmniej raz na dwa tygodnie, by wszystkie niedoróbki i niedociągnięcia znajdować na jak najwcześniejszym etapie, a nie dopiero przy odbiorach końcowych, gdzie np. źle wykonana podbudowa powoduje niekończące się pasmo usterek nawierzchni. Wprowadzenie kamer internetowych na placach budów, związanych z utrudnieniami dla mieszkańców, i transmisja z nich tak, by każdy mieszkaniec mógł się przekonać czy prace są prowadzone.
7. Szczegółowe harmonogramy i rozsądne etapowanie, by zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców i przedsiębiorców
Zobowiązanie wykonawców do przedłożenia szczegółowych harmonogramów prac wraz z terminem zakończenia poszczególnych etapów i ich opublikowanie oraz przekazanie do wiadomości mieszkańcom, tak by każdy mógł sam ocenić, czy prace są wykonywane terminowo. Etapowanie prac w taki sposób, by nie zamykać całych ulic a jedynie odcinków w danym momencie niezbędnych faktycznie objętych pracami.
8. Minimalizacja uszczerbku dla otoczenia inwestycji, w tym zwłaszcza zieleni i jego naprawa po zakończeniu inwestycji. Wsparcie dla firm w strefie oddziaływania inwestycji
Wstępem do każdej inwestycji powinna być dokładna inwentaryzacja stanu okolicznych dróg, chodników, skwerów czy zieleni przyulicznej. Potrzebna jest ona dla realnej możliwości egzekwowania od wykonawców naprawy otoczenia inwestycji (w tym zieleni) po jej zakończeniu oraz zobowiązanie miasta do doprowadzenia do porządku ulic zniszczonych w związku z wprowadzeniem ciężkiego sprzętu budowlanego. Etapowanie prac tak, by drzewa miały jak najkrócej odkryte bryły korzeniowe. Projektowanie musi uwzględniać zminimalizowanie wycinki drzew do niezbędnego minimum. Objęcie zieleni nadzorem inwestorskim. Przedsiębiorcy na terenie inwestycji powinni być wspierani przez miasto poprzez obniżki czynszów, umożliwienie dostępu, w szczególnych przypadkach powinno się wypłacać odszkodowania firmom, które w wyniku remontu zostały odcięte od klientów.
9. Urzędnik-anioł stróż dla każdej inwestycji
Poprawa współpracy Urzędu Miasta Łodzi, spółek miejskich, gestorów sieci w toku programowania inwestycji. Przy dużych inwestycjach jeden, imiennie wskazany urzędnik, koordynujący pracę, a także odpowiedzialny za współpracę z otoczeniem społecznym inwestycji – mieszkańcami, firmami, radami osiedli, zarządcami nieruchomości
10. Egzekwowanie obowiązków wykonawców
Miasto powinno ściśle wymagać przestrzegania zarówno terminowego, jak i rzetelnego wykonywania kontraktów, nakładając kary umowne i egzekwując uprawnienie wynikające z gwarancji za wykonane prace.