Nowa siedziba Zakładu Techniki MPK-Łódź powstaje na Helenówku
Nowa siedziba Zakładu Techniki, ma powstać do sierpnia 2025 r. Obecnie hale zakładu, który zajmuje się m.in. modernizacją łódzkich wagonów, znajdują się przy ul. Tramwajowej, ale w przyszłości w ich miejscu ma powstać przedłużenie ul. Nowowęglowej. Stanowić je będzie droga z torowiskiem. Stąd konieczna była budowa nowego obiektu dla Zakładu Techniki. Łódzki przewoźnik wybrał na ten cel miejsce po dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Zgierskiej, która zaczęła swoją działalność w 1901 r. Jako ostatnia użytkowała ją Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Obsługiwała ona głównie linie do Zgierza i Ozorkowa.
Z zabytkowej hali pozostanie tylko jedna ściana
Obiekt nie był używany od 2012 r. , w tym hala tramwajowa pochodząca z 1922 r., która objęta była ochroną konserwatorską. Obiekt groził jednak zawaleniem, stąd podczas budowy nowej siedziby Zakładu Techniki po dawnej zajezdni tramwajowej zachowana ma zostać tylko jedna ściana boczna – właśnie tej historycznej hali. Obecnie dobudowane są do niej konstrukcje dwóch nowych obiektów i widać już zarys niemal całego, nowego kompleksu Zakładu Techniki przy ul. Zgierskiej.
Budowa nowej siedziby Zakładu Techniki na Helenówku [GALERIA]
Dwie nowe hale będą sąsiadować ze ścianą historycznego budynku
W hali, której częścią będzie zachowana historyczna ściana, powstaną warsztaty m.in. do naprawy wózków tramwajowych. Z tym obiektem sąsiadować będą kolejne nowe hale. W tej, która będzie położona od strony krańcówki tramwajowej oraz ulicy Stara Baśń, powstanie m.in. myjnia, lakiernia czy kabina śrutownicza (służy do oczyszczania powierzchni). Natomiast w hali południowej mają powstać stanowiska do naprawy podzespołów tramwajowych oraz magazyn. Z kolei na tyłach hal zaplanowany jest niewielki budynek biurowy.
Przesuwnica ma być ozdobą nowej siedziby Zakładu Techniki
Teren po dawnej zajezdni Helenówek jest mniejszy niż powierzchnia obecnych obiektów przy ul. Tramwajowej, zajmowanych przez Zakład Techniki. Dlatego MPK-Łódź musiało zrezygnować z przenoszenia do nowych hal starej przesuwnicy, która służy do przesuwania modernizowanych czy naprawianych tramwajów z jednego toru w hali na drugi. Przesuwnica nie zniknie jednak ze stanu łódzkiego przewoźnika, bo ma stanąć przed nową siedzibą Zakładu Techniki od strony ul. Zgierskiej i stanowić ozdobę zmodernizowanego terenu. W przesuwnicy umieszczony ma zostać wagon-eksponat.
Dwa podejścia do przetargu
Przetarg na tę budowę nowej siedziby Zakładu Techniki ogłaszano dwa razy, bo w pierwszym postępowaniu złożone oferty były za wysokie. Najniższa z nich opiewała aż na 182 mln zł. Ostatecznie udało się rozstrzygnąć przetarg ogłoszony rok temu, czyli w styczniu 2023 r. Wówczas też najniższa oferta była o 26 mln zł wyższa niż budżet przeznaczony na to zadanie przez łódzkiego przewoźnika (103 mln zł). MPK-Łódź musiało zaciągnąć kredyt na inwestycję, ale żeby go otrzymać łódzcy radni musieli obciążyć hipoteką do 186,7 mln zł dwie działki należące do miasta (nieruchomości położone przy Zgierskiej 256 – za skrzyżowaniem ze Starą Baśnią oraz przy Okulickiego).
Budowa nowej siedziby ma trwać do sierpnia 2025 r.
Umowę z wykonawcą nowej siedziby Zakładu Techniki udało się podpisać w lipcu ubiegłego roku, a teren został przez niego przejęty w sierpniu. Koszt tej inwestycji to 129 mln zł. Ma ona zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy, czyli do sierpnia 2025 r. Wykonawca ma już na koncie współpracę z łódzkim przewoźnikiem. Budował on nową halę serwisową dla niskopodłogowych tramwajów w zajezdni Telefoniczna. Obecnie jest ona wykorzystywana przez dwie zajezdnie tramwajowe, bo do zakładu eksploatacji przy ul. Telefonicznej przeniesiono wagony, motorniczych i serwis z zajezdni Chocianowice. Obiekt przy ul. Pabianickiej wciąż jest modernizowany przez Zarząd Inwestycji Miejskich. Wstępnie inwestycja miała się zakończyć w maju ubiegłego roku, potem wydłużono ją do połowy października, jak i do końca 2023 r. Ostatecznie prace mają się zakończyć w tegoroczne wakacje.