Wartoprzeczytać
Wiosna – pierwszy termin ukończenia opóźnionych inwestycji
Zarząd Inwestycji Miejskich otrzymał ostatnio zgodę od Urzędu Marszałkowskiego na przedłużenie kilku inwestycji o kolejne sześć miesięcy bez utraty unijnego dofinansowania. Które z nich mają szansę zakończyć się przed czerwcem? Według szacunków ZIM może być to modernizacja Wojska Polskiego, w co pewnie nie dowierzają mieszkańcy Bałut. Zgodnie z planem inwestycja „Budowa i przebudowa linii tramwajowej w ulicy Wojska Polskiego na odc. od ul. Franciszkańskiej do ul. Strykowskiej wraz z przebudową układu drogowego i niezbędnej infrastruktury oraz budową połączenia tramwajowego wzdłuż ul. Strykowskiej z przystankiem ŁKA Łódź-Marysin” miała się zakończyć do czerwca tego roku. Potem planowano, że do końca roku zapewniona zostanie przejezdność po jezdni i torowisku, ale nie ma na to co liczyć. Od 6 stycznia tramwaje wrócą tylko na odcinek Wojska Polskiego od pl. Kościelnego do ul. Franciszkańskiej, na którym modernizacją objęte było tylko skrzyżowanie Franciszkańskiej i Wojska Polskiego.
Natomiast zgodnie z szacunkami ZIM, tramwaje mają wrócić w kierunku Dołów i na krańcówkę przy Inflanckiej w pierwszym kwartale 2024 r. Czy faktycznie uda się dokończyć prace do marca? Pewnie wiele będzie uzależnione od tego, jak długo utrzyma się zimowa aura. Natomiast od powrotu tramwaju na Wojska Polskiego uzależnione jest wznowienie ruchu tramwajowego na Ogrodowej i Północnej. Ma to nastąpić w tym samym czasie. Różnica między stanem zaawansowania prac na Północnej i Wojska Polskiego jest taka, że na pierwszej ulicy przejezdne są już dwie jezdnie i gotowe torowisko. Na Wojska Polskiego wylewanie asfaltu i budowa chodników, może się przedłużyć do czerwca przyszłego roku. Ale pocieszające jest, że ZIM zapowiada wkrótce rozwieszenie sieci trakcyjnej nad torowiskiem na Wojska Polskiego.
Dopiero w kwietniu drogowcy mają zakończyć budowę drugiej nitki na al. Śmigłego-Rydza. Chociaż UM nie wydał zgody na przedłużenie prac, to zachowana jest przejezdność dla aut, a od 2 stycznia na aleję powrócą tramwaje linii 14.
Ponoć wiosną mają też powrócić tramwaje na pl. Wolności, chociaż tak samo, jak w przypadku Wojska Polskiego, prace wydłużono do czerwca. Według ZIM od wiosny tramwaje mają zacząć kursować również po pierwszym odcinku Legionów. Mowa tu o fragmencie od Zachodniej do Gdańskiej. W ferie ma się rozpocząć wpinanie nowego torowiska na Legionów do węzła na Zachodniej (trasa Łódzkiego Tramwaju Regionalnego). Tym samym tramwaje mogłyby kursować od pl. Wolności do Gdańskiej.
Jednak całość modernizacji na Legionów ma się zakończyć dopiero w czerwcu. Ten sam termin dotyczy przebudowy Cmentarnej, gdzie nadal wykonawca prowadzi prace ziemne, choć zgodnie z planem od początku nowego roku miał po niej kursować tramwaj.
Może jednak lato?
W wakacje ma się również zakończyć modernizacja Konstantynowskiej, gdzie o wydłużeniu robót na przyszły rok informowano już jesienią. Urząd Marszałkowski wydał też zgodę na wydłużenie prac do 30 czerwca na ul. Przybyszewskiego. Podaje jednak, że dotyczy to projektu: „Program niskoemisyjnego transportu miejskiego – przebudowa linii tramwajowej w ul. Przybyszewskiego na odcinku od Placu Reymonta do posesji nr 42 (do styku połączenia z projektem realizowanym w ramach przebudowy ul. Przybyszewskiego od ul. Kilińskiego wraz ze skrzyżowaniem do al. Śmigłego Rydza) wraz z budową węzła przesiadkowego i przebudową torowiska od wiaduktów Przybyszewskiego do ul. Lodowej”.
Oznacza to, że przedłużenie terminu nie dotyczy odcinka od ul. Grabowej do al. Śmigłego-Rydza. Mimo to łódzki magistrat podaje, że dopiero w czerwcu zakończą się prace nie tylko na odcinku od pl. Reymonta do Kilińskiego, ale też od ul. Kilińskiego do al. Śmigłego-Rydza. Według ZIM do czerwca przyszłego roku jest również przedłużona budowa trzech wiaduktów na Przybyszewskiego. Przypominamy, do tej pory powstała tylko jedna estakada, chociaż cała inwestycja miała się wstępnie zakończyć w tym roku.
Najdłużej trzeba będzie czekać na ukończenie modernizacji zajezdni Chocianowice, co najpierw miało nastąpić do 31 maja, a potem do 17 października. Ostatecznie inwestycja ma się zakończyć dopiero w przyszłoroczne wakacje. Do tego czasu wszystkie eksploatowane wagony będą stacjonować w zajezdni przy Telefonicznej.