Problemy konsumentów w czasie epidemii. Jak sobie z tym radzić?
Odwołane albo niepewne wycieczki zagraniczne i koncerty, a także umowy o charakterze ciągłym: na kurs językowy, udział w zajęciach w prywatnym żłobku czy niewykorzystywane, a ograniczone w czasie karnety na basen czy siłownię – z takimi problemami łodzianie najczęściej zgłaszają się do miejskiego rzecznika praw konsumenta.
Część z tych problemów reguluje kodeks prawa cywilnego, są jednak dodatkowe zasady wprowadzone ustawą o przeciwdziałaniu COVID-19. Dotyczą one np. zwrotu pieniędzy za imprezy odwołane z powodu epidemii. -Wtedy organizator imprezy jest zobowiązany zwrócić konsumentom ceny biletów, z tym, że przewiduje się dłuższy okres, w jakim on tego zwrotu będzie mógł dokonać. Przewiduje się także możliwość proponowania konsumentom vouchera, ale na to klient musi się zgodzić. W przypadku imprez turystycznych wprowadzono przepis mówiący o tym, że jeżeli dochodzi już do rozwiązania umowy o usługach turystycznych, to ten przedsiębiorca będzie miał prawo prolongaty 180 dni. Konsumenci odzyskają pieniądze, ale nie od razu – mówi Miejski Rzecznik Praw Konsumenta Anna Mlostoń-Olszewska.
Niektórzy próbują wykorzystać epidemię do rezygnacji z zawartej wcześniej umowy, mimo że epidemia de facto nie ma na nią wpływu, np. przy zakupie samochodu. Pojedyncze skargi dotyczą zakupów w internecie, np. zawyżania cen i wprowadzana w błąd jeśli chodzi o właściwości produktu.
Łódzkie biuro rzecznika praw konsumenta przyjmuje zgłoszenia telefonicznie pod numerem: 42 638 46 56 i mailowo na adres: [email protected], od poniedziałku do piątku.
Koronawirus – co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |