Użytkownicy Łódzkiego Roweru Publicznego skarżą się na mało bezpieczne rozwiązanie dotyczące oświetlenia
Jeden z użytkowników Łódzkiego Roweru Publicznego zauważył, że coraz więcej miejskich jednośladów nie posiada z tyłu lampki, jedynie odblaskową naklejkę.
– Rozumiem, że operator Łódzkiego Roweru Publicznego poszukuje oszczędności. Naklejka na pewno jest tańsza niż lampka i do tego nie trzeba jej serwisować. Jednak nie zapewnia bezpieczeństwa. Czy jednoślad jest widoczny w nocy z naklejką? Zgodnie z wytycznymi policji rower powinien mieć z przodu co najmniej jedno światło barwy białej lub żółtej, a z tyłu co najmniej jedno światło odblaskowe i co najmniej jedno światło pozycyjne – podkreśla wieloletni użytkownik Łódzkiego Roweru Publicznego.
Jednak nie tylko lampki w rowerach miejskich pozostawiają wiele do życzenia.
– Nie działają elektrozamki, przez co bardzo trudna się wypożycza rower i wiele osób z tego rezygnuje. Problem jest też terminalami, a odnośnie wyposażenia, to bardzo często w rowerach brakuje dzwonków – dodaje użytkownik Łódzkiego Roweru Publicznego.
Nowe rozwiązanie kontra wandale
Jednak operator systemu, czyli firma BikeU, tłumaczy, że w naklejkach odblaskowych zamiast lampek, montowane są diody. Pełni więc to funkcję lamki.
– Jest to lampka zintegrowana z błotnikiem. Funkcjonalność diody zintegrowanej z błotnikiem co do zasady jest taka sama, jak standardowych rozwiązań, tyle że dioda jako źródło światła obudowana jest plastikowa obudową. Dioda zintegrowana z błotnikiem nie ma obudowy, która w naszym przypadku była bardzo często uszkadzana przez wandali wraz z samą diodą. Dodatkowo w miejsce plastikowej zabudowy zastosowana jest taśma odblaskowa, która jest kilkukrotnie większa od odblasku ze standardowej lampki, co wpływa istotnie na widoczność rowerów jak i bezpieczeństwo użytkowników – tłumaczy Agata Podpora, kierownik Działu Administracji i Zamówień z firmy BikeU.
Na początku tygodnia zapytaliśmy Zarząd Dróg i Transportu czy nowe rozwiązanie zastosowane przez operatora systemu spełnia wymogi specyfikacji miejskich jednośladów, ale do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi.