Liczne ekipy drogowców stawiły się dzisiaj na Wojska Polskiego
Wylewanie ostatnich warstw asfaltu, układanie masy bitumicznej na ciągach pieszo-rowerowych, sadzenie zieleni, wyrównywanie terenów w pobliżu torowiska, montowanie wiat, a nawet malowanie i mycie barierek oddzielających torowisko od drogo rowerowej – te wszystkie prace prowadzono dzisiaj na Wojska Polskiego oraz Strykowskiej. Okoliczni mieszkańcy od dawna nie widzieli tylu drogowców w jednym czasie na modernizowanej ulicy i trasie tramwajowej. Nie przypadkowy jest pewnie zbliżający się termin wznowienia ruchu tramwajowego na Wojska Polskiego i Strykowskiej, a także termin wyborów samorządowych.
Modernizacja Wojska Polskiego [52 zdjęcia]
Na tramwaje czekano niemal pięć lat
Na powrót tramwajów na Wojska Polskiego i pętlę Doły mieszkańcy Bałut czekają od sierpnia 2019 r. Wówczas ostatni raz kursowały tam tramwaje linii 6. Trasę wyłączono z eksploatacji ze względu na fatalny stan techniczny zarówno torowiska, jak i sieci trakcyjnej. Na rozpoczęcie przebudowy trasy tramwajowej na Wojska Polskiego trzeba było czekać aż do grudnia 2021 r. Wówczas miasto pozyskało dofinansowanie na modernizację całej drogi, łącznie z torowiskiem. Zakres prac poszerzono też o przebudowę trasy tramwajowej na Strykowskiej i pętlę Doły. Chociaż zgodnie z umową inwestycja miała zostać zrealizowana do czerwca ubiegłego roku, to wykonawca nadal prowadzi prace. Zdecydował się jednak udostępnić do ruchu torowisko. Dzięki temu w najbliższa sobotę, po niemal pięciu latach, na Wojska Polskiego i pętlę Doły powrócą tramwaje. Dzisiaj (13 marca) zmodernizowaną trasę testowały wagony dwukierunkowe, bo tylko takie będą mogły obsługiwać linie kursujące po Wojska Polskiego i Strykowskiej.
– Odbyły się kolejne jazdy testowe tramwajów na ulicy Wojska Polskiego. Od soboty (16 marca) tramwaje na stałe wrócą na trasę na Doły. Po nowym torowisku na Wojska Polskiego przejechały dziś wszystkie trzy typy dwukierunkowych tramwajów, które mamy w Łodzi i które mogą pojawić się na trasie na Doły. MPK-Łódź sprawdza wybudowaną infrastrukturę, aby wszystko było gotowe na otwarcie trasy w najbliższą sobotę. Tramwaje przejechały bez problemu, więc od 16 marca wracamy na trasę na Doły liniami 1 i 6. Tramwaje po Wojska Polskiego kursować będą łącznie co 7,5 minuty – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu.
Od soboty „szóstka” i „jedynka” pojadą na Doły
Jak pisaliśmy wczoraj (12 marca) powrót tramwajów na Wojska Polskiego wiąże się ze zmianą tras kilku linii tramwajowych, a także zawieszeniem jednej z nich.
– Od soboty „szóstka“ (obecnie kursuje do Zgierza – red.) pojedzie z Kurczaków do krańcówki na Strykowskiej, a „jedynka” z Dołów do skrzyżowania Kilińskiego z Tymienieckiego. Przejazd po nowej trasie na Wojska Polskiego zajmie jedynie 8 minut. Na trasie kursować będą niskopodłogowe lub wyposażone w niskopodłogowy człon dwukierunkowe tramwaje. Zatrzymają się na przystankach przy Franciszkańskiej, Marynarskiej, Głowackiego, Spornej, Palki i na krańcówce na Dołach – tłumaczy Tomasz Andrzejewski.
Do tego zawieszona zostanie linia 17, ale wznowiona po sześciu latach linia 45, która ma kursować do Zgierza zamiast „szóstki”. Kursować ma ona z Telefonicznej przez Pomorską, Plac Wolności i Zgierską. Tym samym ma zastąpić linię 17. Dodatkowo linia 15 zostanie wydłużona na Stoki.
– To zapewni większą ilość kursów mieszkańców tego osiedla – tłumaczy rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu.
Zmiany zostaną też wprowadzone w komunikacji autobusowej.
– Wraz z powrotem linii 1 i 6 na Wojska Polskiego przestanie kursować linia Z6 oraz zmieni się trasa linii 64, która ponownie dojedzie na Bałucki Rynek i zakończy kurs przy skrzyżowaniu Zachodniej z Limanowskiego – dodaje Tomasz Andrzejewski.
Przebudowa trasy tramwajowej na Strykowskiej [24 zdjęcia]
Tylko dwukierunkowe tramwaje
Po Wojska Polskiego i Strykowskiej mogą kursować tylko tramwaje dwukierunkowe, bo podczas przebudowy trasy tramwajowej na Doły zlikwidowano pętlę dla jednokierunkowych wagonów, na której mogły zawracać. Początkowo planowano budowę pętli dla wszystkich typów wagonów za skrzyżowaniem z Inflancką, w pobliżu przystanku Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ostatecznie jednak miastu nie starczyło na to pieniędzy. Nowa krańcówka powstała w odległości ok. 150 m od poprzedniej, tuż przed Inflancką, ale jest na niej rozjazd tylko dla dwustronnych tramwajów, który pozwala im zmieniać kierunek jazdy.
W pobliżu nowej pętli, przy ul. Zmiennej, powstał ogromny parking, sąsiadujący z ogrodzeniem żydowskiego cmentarza. Nie można jednak na niego wjechać od strony Inflanckiej. Dostać się na niego można jedynie od strony Strykowskiej, przejeżdżając przez torowisko w pobliżu krańcówki.
Wjazd na parking przez torowisko
O ile po wznowieniu ruchu tramwajowego przebudowę trasy na Strykowskiej będzie można uznać za zakończoną, o tyle na Wojska Polskiego wykonawca nadal ma do dokończenia budowę dróg, części chodników i regulację studzienek na drodze rowerowej, które obecnie stanowią spore zagrożenie dla osób przemieszczających się na jednośladach. Termin ukończenia prac wyznaczono na kwiecień, więc sądząc po ilości ekip drogowców pracujących dzisiaj na Wojska Polskiego, wykonawca będzie się starał tego terminu dotrzymać.