PKP PLK nie wie, kiedy tunel zostanie ukończony
Inwestor domaga się przede wszystkim przedstawienia realnego harmonogramu prac. Duża tarcza drążąca pod centrum miasta stoi od listopada pod al. 1 Maja 21. Od tego czasu PBDiM nie przedstawiło PKP PLK planu na dokończenie projektu.
– Harmonogram ten powinien zawierać realne terminy realizacji poszczególnych etapów budowy oraz przedstawiać szczegółowy opis zadań, w szczególności budowy dwutorowego tunelu pod centrum Łodzi – przekazał Radiu Łódź Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Tunel ma połączyć pod ziemią dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Żabieńcem. Pierwsze pociągi miały pojechać w 2027 roku, ale nieoficjalnie termin ten coraz bardziej się oddala.
– Cały harmonogram oraz terminy zakończenia prac są przedmiotem rozmów. Oczekujemy od wykonawcy, żeby przedstawił harmonogram prac i będziemy się odnosić do tego, co otrzymamy – dodaje Rafał Wilgusiak.
Wątpliwości dot. postępu prac oraz terminu zakończenia inwestycji mają oczywiście także mieszkańcy i samorządowcy, o czym można było usłyszeć w Radiu Łódź.
Pierwszym terminem zakończenia budowy tunelu był rok 2022, później 2025, a następnie 2026.
Główny wykonawca inwestycji udzielił nam następującej informacji:
Wykonawca budowy tunelu średnicowego w Łodzi jest w stałym kontakcie z Zamawiającym, czyli PKP PLK i na bieżąco informuje o postępach prac. Sytuacja, z którą mierzymy się w obszarze al. 1 Maja 21 i 23 jest trudna i nie była możliwa do przewidzenia w fazie projektu, jednak wykonawca na bieżąco rozwiązuje napotkane tam problemy. Komplikacje geotechniczne, z jakimi wykonawca ma do czynienia, są porównywalne do zdarzenia, które wystąpiło przy budowie metra pod Wisłostradą w Warszawie w roku 2012. Działania wykonawcy wymagają metody obserwacyjnej – co niestety wymaga czasu. Jednak dzięki prowadzonym systematycznie procesom sytuacja przy 1 Maja jest stabilna. Postęp robót regularnie raportujemy do Zamawiającego.
Po zatrzymaniu tarczy w listopadzie priorytetem było ustabilizowanie podłoża i zabezpieczenie budynków. Kolejnym krokiem było dokładne sprawdzenie terenu. Badania gruntu i ekspertyzy wykonywane, aż do rejonu dworca Fabrycznego, a następnie szereg spotkań i konsultacji z ekspertami, między innymi z polskich i zagranicznych uczelni, umożliwią stworzenie nowego harmonogramu prac dla tarczy TBM. To także wymaga czasu. Niezwłocznie po zakończeniu badań i konsultacji harmonogram trafi do Zamawiającego.
Wykonawca z pełnym zaangażowaniem dąży do zakończenia tej inwestycji, dlatego posiłkuje się kredytem w wysokości ok. 300 mln zł. Rozpoczęliśmy z PKP PLK mediacje o wzrost kosztów, bo ceny materiałów budowlanych diametralnie się zwiększyły. Umowa zawarta w 2017 oparta była o stawki właśnie z tego okresu. Przypomnijmy, że wówczas wynagrodzenie minimalne wynosiło ok. 2 tys. zł, a obecnie wynosi ponad 4 tys. zł. Wzrost kosztów realizacji kontraktu wynika z tzw. sił wyższych, czyli między innymi pandemii covid, wojny w Ukrainie. Drastycznie wzrosły ceny prądu, betonu, stali, wynajmu maszyn, paliwa, etc., co składa się na znaczne podniesienie cen ogólnobudowlanych. Trwają rozmowy pomiędzy wykonawcą i PKP PLK na ten temat. Do listy rozmów z Zamawiającym dodać należy także koszty związane z relokacją mieszkańców czy prowadzeniem punktu informacyjnego, które także ponoszone są przez wykonawcę. Nie było to ujęte w dokumentach przetargowych i jest to kolejny temat, z którym występujemy do PKP PLK. Koszty relokacji mieszkańców wyniosły dotychczas 8 mln zł.
Zakres tematów do uzgodnienia jest szeroki. Wykonawca jest otwarty na dialog, rzetelnie i na bieżąco informuje inwestora o wszystkich kwestiach związanych z inwestycją. Liczymy, że wszelkie pilne tematy uda się uzgodnić w możliwe szybki i satysfakcjonujący obie strony sposób.