Spółka CPK ogłosiła przetarg na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej
Tunel dalekobieżny to kluczowy element linii Y, czyli przyszłej trasy między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.
Otwarcie ofert w przetargu spółka CPK planuje na koniec września. Realizacja zamówienia ma potrwać 46 miesięcy od podpisania umowy.
– Po zakończeniu budowy tunelu – planowo w 2032 roku – przejazd koleją z Łodzi do Warszawy ma się skrócić do 40 minut – przekazała Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzecznik CPK.
Koszt zadania to prawie trzy miliardy złotych. Na razie ten etap nie ma dofinansowania unijnego, o czym na senackiej komisji infrastruktury przypomniała Paulina Matysiak, posłanka z Kutna. – Nie sięgnęliśmy po te pieniądze i jesienią będzie ostatni już nabór. Czy prawdą jest to, że ten wniosek na finansowanie tunelu pod Łodzią nie uzyskał finansowania?
– Te wnioski były niedojrzałe. Na tej końcówce już programu CEF przechodziły wnioski bardzo dojrzałe, bardzo często już na etapie budowy. Ten wniosek łódzki został uznany za niedojrzały, on nie miał szansy. Nie jesteśmy jeszcze na etapie budowy tego odcinka – odpowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Wiceminister dodał, że w ostatniej transzy programu CEF Polska będzie zabiegała o środki unijne na budowę tunelu pod Łodzią, a jeśli to się nie uda, to inwestycja zostanie pokryta z budżetu państwa.
Posłuchaj relacji i dowiedz się więcej:
Sprawniejsze podróżowanie
Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się w okolicach osiedla Retkinia. Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie linii „Y” – na Wrocław i Poznań.
Obecnie trwa budowa tunelu na tym samym odcinku dla pociągów regionalnych. Razem z nim budowane są trzy przystanki kolejowe w Łodzi.
Tunel Kolei Dużych Prędkości miał pierwotnie powstać do 2027 roku.