Przebudowa Zielonej – od Wólczańskiej do Żeligowskiego w katowickim stylu
Budowa stacji kolejowej Łódź Centrum wymusi zamknięcie dla ruchu kołowego odcinka Zielonej pomiędzy Kościuszki a Wólczańską. Odcinek ten zostanie przeznaczony do obsługi stacji kolejowej. Pojawią się na nim przystanki tramwajowe i ciąg pieszy pozwalający wejść do podziemnych peronów stacji kolejowej. To dopiero początek zmian.
– Proponujemy, aby dalszy odcinek pomiędzy Wólczańską a Żeligowskiego również bardziej był przeznaczony dla pieszych. Aktywizował punkty usługowe, był takim ciągiem pomiędzy stacją kolejową a Zielonym Rynkiem oraz ulicami na Polesiu, aby po tej ulicy funkcjonował transport zbiorowy, głównie tramwaje, a do tego piesi mogli się poruszać po całej szerokości jezdni – tłumaczył podczas konsultacji Tomasz Andrzejewski, rzecznik ZDiT.
Posłuchaj:
Na nowej Zielonej nie będzie standardowego podziału pomiędzy jezdnią a chodnikiem, co ma wymusić na kierowcach by wybierali inne drogi na Polesiu, przykładowo 6 sierpnia czy też Struga, które w przyszłości mają się stać dwukierunkowe. W dwie strony będzie też można jeździć po Więckowskiego.
Maciej Sobieraj, wicedyrektor ZDiT, podkreślił, że przy tym rozwiązaniu Łódź będzie się wzorować na katowickiej ul. 3 Maja, wrocławskiej Szewskiej czy poznańskiej Karmelickiej.
– Ulica 3 Maja przed przebudową miała charakter, jak nasza Zielona – dodał Maciej Sobieraj.
PAT i zielone torowisko na Zielonej
Za Żeligowskiego przebudowa Zielonej również będzie miała miejsce. Ma ona zostać zwężona, co stworzy przestrzeń do zabudowy pierzejowej. Dalej powstanie zielone torowisko i wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe.
– Linie 72, 83 i 97 łapią tu zwykle największe opóźnienia, dlatego za Więckowskiego autobusy będą wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy – podkreśli Maciej Sobieraj.
Nie tylko przebudowa Zielonej, przybędzie też łuków na Włókniarzy – Legionów
Autobusy przejadą też po wspólnej krańcówce zwanej Towarową i buspasem skierują się w stronę Kasprzaka. Dotychczasowa pętla Towarowa, która w ostatnich latach była bardzo mało wykorzystywana, zostanie przebudowana. To część nowych rozwiązań, jakie pojawią się na węźle transportowym u zbiegu Zielonej, Legionów i Włókniarzy.
Przede wszystkim na skrzyżowaniu Włókniarzy z Legionów dobudowane zostaną dwa nowe łuki. W chwili obecnej przez skrzyżowanie tramwaje mogą przyjechać na wprost po Włókniarzy – w relacji północ-południe oraz po Legionów, wschód-zachód. Ponadto istnieją łuki umożliwiające skręt z Legionów w prawo we Włókniarzy i odwrotnie. Teraz, dodatkowo mają powstać dwa kolejne, bliźniacze łuki, umożliwiające skręt tramwajów z Legionów w prawo, w stronę dworca Łódź Kaliska, i łuk powrotny do tej relacji, z Włókniarzy w prawo w Legionów.
Co więcej, istniejący łuk umożliwiający skręt z Włókniarzy w lewo w Legionów ma zostać przesunięty o kilkanaście metrów. Tak aby łączył się z torowiskiem na pętli Legionów (zwanej Towarową). Jest to akurat dobre rozwiązanie ponieważ umożliwi wykorzystanie tej pętli w innych relacjach. Dotychczas wjazd i wyjazd) na tę pętlę możliwy był tylko od strony ulicy Legionów.
Przebudowana ma zostać również sama pętla Legionów, na którą będzie można nie tylko wjechać z obu stron Włókniarzy, ale także wyjechać z niej w stronę Zielonej i Kasprzaka, a następnie w lewo do Włókniarzy lub w prawo do Legionów.
Nie tylko „przelot”, przydałaby się standardowa pętla
Chociaż ZDiT nie planuje na Towarowej (zwanej też pętlą Legionów) zrobić standardowej pętli, to wśród uczestników konsultacji pojawił się odmienny postulat.
Wszystko sprowadza się do tego żeby jeździć tramwajem albo do Zdrowia albo na jeszcze hipotetyczną krańcówkę przy Drewnowskiej, ale nie pozwala na zawracanie tramwajów w tej części miasta – zwracał uwagę uczestnik konsultacji.
Posłuchaj:
Towarowa została przewidziana przez ZDiT bardziej jako trasa „przelotowa”, nie planowano na niej torów odstawczych.
– Nie ma możliwości w tym układzie, zaproponowanym przez Miejską Pracownię Urbanistyczną, by stworzyć linię tramwajową, która zawracałaby w tej części miasta i nie jechała do Zdrowia, w kierunku Żabieńca czy Drewnowskiej. Brakuje żeby to była normalna krańcówka, miejsce funkcjonalne pod każdym względem – dodał uczestnik konsultacji.
W proponowanych zmianach brakuje jeszcze łuków z Konstantynowskiej we Włókniarzy i z Włókniarzy na Zdrowie. Niestety, ich budowę uniemożliwia spory kolektor na deszczówkę pod tą częścią skrzyżowania oraz spory spadek za Włókniarzy w stronę Unii. Taka różnica terenu uniemożliwia budowę zwrotnic. Zresztą jest to teren, na którym często tworzą się spore rozlewiska, dodatkowo podczas opadów woda spływa jeszcze z wiaduktu. Dlatego podczas przebudowy Zielonej zostanie tam wybudowana przepompownia.
Na dalszym odcinku przebudowa Zielonej nie wiąże się z większymi zmianami. ZDiT planuje poszerzenie przystanków przy ZOO. Żeby wygospodarować miejsce na większe perony, standardowe torowisko zostanie zastąpione splotem torowym, jak przy Lechickiej.
Przebudowa Zielonej i zmiany proponowane na dzisiejszych konsultacjach u zbiegu Włókniarzy, Legionów i Zielonej czy w ubiegłym tygodniu przy Włókniarzy i Srebrzyńskiej to dla łódzkiego przewoźnika ogromny postęp. Umożliwiają one zawracanie wagonów sytuacjach awaryjnych na bliższych pętlach niż Żabieniec, a to skraca oczekiwanie pasażerów na tramwaj.