Konsultacje tramwajowe związane z przebudową Srebrzyńskiej
Zielone torowisko, likwidacja krańcówki przy Srebrzyńskiej i wybudowanie nowej pętli przy Drewnowskiej – to główne tematy, którym poświęcone były dzisiejsze konsultacje tramwajowe. Dotyczyły one przebudowy Srebrzyńskiej. Mowa o kilometrowym jej odcinku od Cmentarnej do Włókniarzy.
– Projekt przebudowy ulicy Srebrzyńskiej obejmuje zarówno remont torowiska pomiędzy Cmentarną a aleją Włókniarzy, ale też przedłużenie jego trasy i połączenie z aleją Włókniarzy. A ponadto budowa nowej krańcówki autobusowo-tramwajowej nad stacją Łódź Koziny, czyli u zbiegu Włókniarzy z Drewnowską aby zintegrować kolej z komunikacją miejską. Natomiast w śladzie ulicy Srebrzyńskiej oczywiście remont torowiska i nowe, podwyższone przystanki – wyliczał Tomasz Andrzejewski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu.
Posłuchaj:
Zielone torowisko w warszawskim stylu
W propozycjach przedstawionych przez urzędników było sporo nowości. Jedną z nich jest zielone torowisko, które według Macieja Sobieraja, wicedyrektora ZDiT, jest bardziej ciche niż standardowe. Dyrektor zaznaczył podczas konsultacji, że niedawno łódzcy urzędnicy konsultowali się z Tramwajami Warszawskimi odnośnie technologii budowy i utrzymywania zielonych torowisk, bo Łódź również zamierza postawić na to rozwiązanie.
Za mało łuków do skrętu z Włókniarzy w Srebrzyńską
Jednak więcej emocji wśród uczestników konsultacji niż ekologiczne torowisko wzbudziło połączenie torów na Srebrzyńskiej z trasą tramwajową na Włókniarzy. Przewidziano w tym przypadku tylko jeden łuk do skrętu z Włókniarzy w Srebrzyńską, a według niektórych uczestników konsultacji powinno być ich więcej. Stąd koncepcję zaproponowaną przez ZDiT ocenili mało pozytywnie.
– Powiedzmy, że propozycje są kiepskie. W przypadku zjazdu na na przyszłą końcówkę Koziny jest tylko jeden łuk z Włókniarzy w Srebrzyńską, od strony Drewnowskiej. Natomiast moim zdaniem łuk powinien być jeszcze od strony Limanowskiego żeby w razie jakiejkolwiek awarii po prostu zrobić jakieś zabezpieczenie – dodał drugi uczestnik konsultacji.
Posłuchaj:
Na razie tylko weksel
Jednak połączenie torowiska na Srebrzyńskiej z trasą na Włókniarzy zostanie zrealizowane dopiero w drugim etapie. A jego realizacja będzie uzależniona od budżetu, jakie Zarząd Inwestycji Miejskich będzie miał na to zadanie. Na razie w miejscu dotychczasowej pętli ma powstać weksel, czyli tory, na których tramwaje dwukierunkowe będą mogły zmienić kierunek jazdy. Wagony jednokierunkowe nie będą mogły więc korzystać z nowej krańcówki.
Maciej Sobieraj tłumaczył, że w miejscu dawnej pętli Koziny nie można wybudować nowej, bo jest na niej za mało miejsca by powstały tam nowoczesne perony przystankowe i łuki do skrętu o takim promieniu, by nie powodować nadmiernego zużywania się wagonów. Stąd powstanie tam tylko weksel, a nowa pętla ma zostać wybudowana przy stacji Łódź Koziny, czyli w pobliżu skrzyżowania Włókniarzy i Drewnowskiej.
Parkingi albo plac ewakuacyjny – konsultacje tramwajowe z uwzględnieniem terenu kolei
To, co mieszkańców Kozin najbardziej ucieszyło, to spore parkingi w pobliżu nowej pętli i stacji. Podkreślali podczas spotkania, że na Kozinach miejsc parkingowych, jak na lekarstwo. Jednak ZDiT przestrzegł, że parkingi w pobliżu wejścia na stację to tylko propozycja łódzkich urzędników, bo teren ten należy do kolei i nie wiadomo, jak go ostatecznie zagospodaruje. Wstępnie miał być to plac ewakuacyjny w postaci m.in. utwardzonej łąki.
Następne konsultacje tramwajowe zaplanowane są na:
ul. Zielona, Legionów i Konstantynowska
27.02 (poniedziałek), godz. 17, I LO w Łodzi, ul. Więckowskiego 41
al. Politechniki i ul. Żeromskiego
2.03 (czwartek), godz. 17, ZSTI, al. Politechniki 37