Prowadzenie małego biznesu, który przede wszystkim działa na skalę regionalną, nie jest łatwe. Wymaga konsekwentnej pracy i eksperymentowania z różnymi rozwiązaniami i powtarzaniem tych czynności, które przyciągają największą liczbę nowych klientów. Oczywiście bardzo ważne jest także zachęcanie dotychczasowych klientów do powrotu i zrobienia kolejnych zakupów. Na szczęście w promocji regionalnego biznesu pomogą social media – a duża część działań, jakie można podjąć, jest bezpłatna. Jak docierać do odbiorców? Jak wykorzystać media społecznościowe w rozpromowaniu biznesu?
Zanim zaczniesz….
Jeszcze zanim podejmiesz działania w mediach społecznościowych, musisz określić swoją grupę docelową. Chodzi o opisanie osób, do których kierujesz swój przekaz. Nawet jeśli Twój regionalny biznes jest skierowany do „wszystkich”, to inaczej rozmawia się z dzieckiem, a zupełnie inaczej z dorosłym. Poszczególne treści na platformach społecznościowych zawsze powinny być dopasowane do grupy odbiorczej, bo tylko wtedy będą przyciągać jej uwagę. Treści uniwersalne i nie skierowane od nikogo konkretnego zwykle są po prostu pomijane. Kiedy już poznasz swoich potencjalnych klientów, to łatwiej będzie Ci tworzyć treści i strategie, które przyciągną ich uwagę. Na tej podstawie możesz też wybrać platformy społecznościowe, na których będziesz prowadzić działalność. Nie musisz być obecny w każdym portalu. Z pewnością nie wystarczy Ci na to czasu, by każdy profil powadzić równie skutecznie i okazując należyte zaangażowanie. Zastanów się, do kogo chcesz kierować swój przekaz, a potem odpowiedz sobie na pytanie, na jakim portalu znajdziesz swoją grupę docelową. Jeśli chodzi o działania lokalne, to przede wszystkim powinieneś rozważyć prowadzenie profilu na Facebooku (z czasem powinieneś zastanowić się nad reklamą na Facebooku, dowiedz się jak tworzyć reklamy na FB: Kurs online o Facebook Ads), Twitterze i Instagramie. Jeśli chcesz dotrzeć do młodszych odbiorców, to koniecznie wybierz Tik Tok. Z kolei do profesjonalistów najskuteczniej dotrzesz przy pomocy LinkedIn.
Utrzymuj regularną aktywność
Pamiętaj, że samo utworzenie profilu i uzupełnienie na nim podstawowych informacji o biznesie, to zdecydowanie za mało, by przyciągać klientów. Ważne jest, aby być aktywnym na wybranych wcześniej platformach i regularnie publikować na nich ciekawe i wartościowe treści. Content powinien być na tyle zróżnicowany, by angażował użytkowników. Dlatego wstawiaj zdjęcia, filmy, artykuły, ankiety, ale nie zapominaj o możliwości równoczesnego promowania swojej marki. Twórz treści, które są z nią związane.
Myśl lokalnie!
Jako regionalny biznes, wykorzystaj lokalne wydarzenia, związki i miejsca do tworzenia treści, które przyciągną uwagę mieszkańców Twojego obszaru. Możesz nawet zgłosić się do organizatorów wydarzeń i przedyskutować swój udział w nich po to, by być promowanym także na ich profilach. Na Facebooku działają prężnie lokalne grupy, które umożliwiają docieranie do osób mieszkających w danej okolicy. Każda taka grupa to świetne miejsce, by zacząć promować swój biznes. Pamiętaj jednak, by robić to nienachalnie. Na większości grup umieszczanie reklam jest zakazane albo po prostu bardzo irytuje ich członków. Jeśli jednak do ciekawej treści dołączysz informację o swojej firmie czy aktualnej ofercie, to z pewnością post zostanie ciepło przyjęty i dotrze do nowych potencjalnych klientów.
Współpracuj z influencerami lokalnymi
Influencerzy, czyli osoby, które są znane ze swojej działalności w internecie, są obecni w różnych branżach. Nawet jeśli Twój biznes jest wyjątkowy, to na pewno znajdziesz postaci, które będą świetnie nadawały się do jego promocji. Jeśli jednak działasz lokalnie, to nie szukaj nazwisk z pierwszych stron platform plotkarskich. Szukaj influencerów, którzy działają lokalnie w tej samej okolicy, co Twoja oraz swoje treści kierują do tej samej grupy docelowej co Twoja. To dwa najważniejsze czynniki, które powinieneś rozważyć, zanim zdecydujesz się na współpracę reklamową. Pamiętaj też, że dobrą praktyką jest zawieranie z influencerami umów, w których dokładnie opisano, co należy do obowiązków obu stron. Dzięki temu współpraca będzie bezpieczna, a Twój regionalny biznes będzie miał większe zasięgi.
Wykorzystaj lokalne hashtagi
Śledzenie i używanie lokalnych hashtagów związanych z Twoją branżą może pomóc w dotarciu do lokalnej społeczności i zwiększeniu widoczności Twoich postów. Obserwuj, jakie trendy są szczególnie popularne w Twoim regionie i nie zapominaj, by publikować treści z wykorzystaniem odpowiednich hasztagów. To zdecydowanie zwiększa szansę na to, że profil Twojego biznesu wyświetli się w wynikach wyszukiwania.
Płatne reklamy
Możesz też skorzystać z płatnych form docierania do odbiorców. Na Facebooku możesz wykupić reklamę już od kilkunastu złotych, choć nie należy spodziewać się, że będzie ona bardzo skuteczna. Ustawiając reklamę należy pamiętać o odpowiednim jej targetowaniu – możesz więc ustawić parametry dotyczące wieku i płci odbiorców oraz tego, gdzie mieszkają. Dzięki temu możesz docierać do osób, które rzeczywiście znajdują się w Twojej okolicy i mogą skorzystać z Twojej oferty.