Przy ul. Zielonej odkryto studnię
Na trasie tunelu średnicowego w Łodzi, pod ścisłym centrum, na zlecenie wykonawcy inwestycji, przeprowadzono dodatkowe ekspertyzy. Grunt pomiędzy al. 1 Maja i Dworcem Łódź Fabryczna jest badany georadarem nawet co 5 metrów – są już pierwsze efekty badań.
Przy ul. Zielonej odkryto studnię głęboką na 5 metrów, której nie było na mapach i w ewidencji. To ważne odkrycie, ponieważ wzmacnianie gruntu mogłoby się okazać nieskuteczne, gdyby tego obiektu nie znaleziono i nie zasypano.
Jeśli cement nie wejdzie w grunt, tylko w pustą przestrzeń, np. właśnie w taką studnię, wówczas nie wzmacniamy gruntu, co mogłoby wywołać osiadanie budynków i tego terenu, który znajduje się na górze – mówi Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy.
- „130525 tunel badania akt1” z albumu „Album”.
Jak komentuje autor bloga komunikacjazbiorowa.pl, dodatkowe badania mogą wpłynąć na harmonogram prac, ale czy znacząco?
- „130525 tunel badania akt2” z albumu „Album”.
Co było przyczyną katastrofy budowlanej przy al. 1 Maja 23?
We wrześniu ub. roku podczas drążenia tunelu, doszło do zawalenia części kamienicy przy al. 1 Maja 23 – jak nieoficjalnie słyszymy, jedną z przyczyn mogła być niezewidencjonowana piwnica pod budynkiem. Dodatkowe badania mają pomóc uniknąć kolejnych katastrof budowlanych.
Obiekt znajdował się pod budynkiem i nie był nigdzie zinwentaryzowany, nie znajdował się na żadnych mapach, planach. Nikt od nim nie wiedział. To też jest bardzo duże utrudnienie w trakcie prowadzenia naszych prac – dodaje Piotr Grabowski.
Tunel średnicowy ma połączyć pod powierzchnią Łodzi dworce Fabryczny, Kaliski i Żabieniec. Po wrześniowej katastrofie duża tarcza TBM „Katarzyna” została zatrzymana i ma ponad półroczny przestój.
Tunel pod Łodzią. Kiedy tarcza znów zacznie drążyć?
Za trzy tygodnie duża tarcza może wznowić drążenie tunelu pod Łodzią. Najpierw tarcza zostanie uruchomiona, a później przejedzie do bloku postojowego, który jest już gotowy:
Kiedy maszyna przesunie się kilkanaście metrów, wwierci się jej czoło w ten blok, będzie można bezpiecznie przeprowadzić przegląd i konserwację całego tego urządzenia. Dopiero po tej konserwacji maszyna będzie mogła wrócić w pełni do pracy i ruszyć dalej w kierunku przystanku Łódź Śródmieście – tłumaczy rzecznik budowy Piotr Grabowski.
- „130525 tunel badania akt3” z albumu „Album”.
Rzecznik dodaje, że gotowa jest już większość mieszkań dla osób, które straciły swój dom we wrześniowej katastrofie:
Miasto wskazuje nam, które lokale możemy zagospodarować. My te lokale – po zgodzie oczywiście przyszłych mieszkańców – dokładnie remontujemy do stanu właściwie deweloperskiego. I po tym remoncie mieszkańcy do tych mieszkań mogą się wprowadzać.
PBDIM szuka wykonawcy ostatniego takiego mieszkania:
Pierwsze klucze zostały odebrane. Lokatorzy już do tych lokali się wprowadzają. W tej chwili jesteśmy na etapie przygotowawczym do odnowy ostatniego z mieszkań. Tam lokatorzy już się zdecydowali, który to ma być lokal i przystępujemy do kolejnych działań – relacjonuje Grabowski.
Trwają rozmowy między wykonawcą i inwestorem – PBDIM wnioskuje do PKP PLK o dodatkowe środki oraz dodatkowy rok na dokończenie inwestycji.