Tramwaje GT8N, zwane „Helmutami” po raz ostatni na trasie
Po 16 latach na łódzkich torach wagony zwane „Helmutami” wyjechały dzisiaj (3 listopada) po raz ostatni na trasę. Obsługują linię 9. To najstarsze wagony na stanie łódzkiego przewoźnika, bo wyprodukowano je w latach 60. W ostatnich latach „Helmuty” miały tyle samo zwolenników, co przeciwników. Zarówno wśród pasażerów, jak i łódzkich motorniczych. Część łodzian korzystających z komunikacji miejskiej docenia tramwaje GT8N za dużą liczbę wygodnych siedzeń, dobre ogrzewanie czy niskopodłogową – choć stanowiącą tylko 15 proc. – część, zwaną gondolą. Innym przeszkadzał zapach dosyć leciwych już siedzeń.
W przypadku motorniczych zdania też są podzielone. Gdy jedni twierdzą, że „Helmuty” to mało przewidywalne wagony, zwolennicy korby zapewniają, że to bardzo bezpieczne wagony.
– Dobre, solidne, wygodne, ciche i ekonomiczne wagony. Do tego bezpieczne, posiadające cztery piasecznice. Zimą cieple i szczelniejsze od konstali, poza tym z niskim członem. W przeciwieństwie do wagonów rozrusznikowych, jak konstale, nie uczą złych nawyków u prowadzących – mówi jeden z łódzkich motorniczych.
Posłuchaj: Przygody motornicznych. Co może spotkać prowadzącego tramwaj
Dawniej jedyny niskopodłogowy tabor na liniach podmiejskich
Początkowo łodzianie, a głównie mieszkańcy Zgierza i Ozorkowa, postrzegali „Helmuty” jak komfortowe wagony, które w zestawieniu z dominującymi w Łodzi konstalami z lat 80., miały wiele zalet. W 2007 r. tramwaje GT8N sprowadziła z Mannheim Międzygminna Komunikacja Tramwajowa z myślą o obsłudze linii 46. Był to tym samym jedyny w części niskopodłogowy tabor, jaki zaczął kursować na liniach podmiejskich. Wagony eksploatowane były wyłącznie w Mannheim, gdzie w 2004 r. rozpoczęto wycofywanie tego typu wagonów.
Po likwidacji MKT w 2012 r. sześć Helmutów” przeszło na stan łódzkiego MPK i zostało przemalowanych z zieleni na czerwień. Wagony na tyle dobrze się sprawdzały, że kolejne cztery „Helmuty” MPK-Łódź sprowadziło z Helsinek. W 2018 r. łódzki przewoźnik kupił z Helsinek piąty tramwaj GT8N, ale jest on wykorzystywany tylko do przejazdów specjalnych m.in. mikołajkowych. Stąd też zyskał przydomek „tramwaj imprezowy”. On akurat nie zostanie wycofany z eksploatacji.
W 2020 r. z 11 „Helmutów”, które były na stanie MPK-Łódź, wykreślono wagon wyprodukowany w 1962 r. Oryginalnie był to tramwaj GT6, który w 1992 przeszedł modernizację i zyskał niskopodłogowy człon. Na jesieni 2007 roku, wagon ten wraz z pięcioma innymi egzemplarzami został zakupiony przez łódzką spółkę MKT , a w 2012 r. został włączony w szeregi MPK-Łódź. Początkowo wraz z resztą „Helmutów” został przypisany do obsługi linii 46 oraz okazjonalnie 43. Po zamknięciu trasy tramwajowej do Ozorkowa tramwaje GT8N skierowano na linię 4, a następnie na 7, 9 i 1. Dzisiaj dwa wagony kursują na linii 9 i jest to ostatni kurs tramwajów GT8N.