Wartoprzeczytać
Już osiem lat temu MPK-Łódź informowało, że chce wybudować biurowiec przy zajezdni Limanowskiego. Miała to być nowa siedziba miejskiej spółki, która obecnie zajmuje tereny przy ul. Tramwajowej 6. W przyszłości jednak w pobliżu budynków przewoźnika, a nawet w ich zarysie, ma przebiegać przedłużenie ul. Węglowej. Dlatego też konieczne jest przeniesienie Zakładu Techniki łódzkiego MPK na teren dawnej zajezdni Helenówek. Inaczej hale zakładu przedzielałaby droga.
Wstępnie MPK-Łódź chciało płacić deweloperowi czynsz dzierżawny
Budowa nowej siedziby Zakładu Techniki trwa już od sierpnia ubiegłego roku, a teraz łódzkie MPK powraca do pomysłu przeniesienia swoich biur na Bałuty. Wcześniej powstanie biurowca miało być połączone z modernizacją zajezdni Limanowskiego, wykonaną kilka lat temu. W 2016 r. MPK-Łódź miało pomysł by działkę pod inwestycję przekazać deweloperowi i płacić mu czynsz dzierżawny. Przewoźnik miał zająć budynek tylko w 80-90 procentach, bo parter chciał pozostawić do dyspozycji inwestora na lokale komercyjne. Po 15 latach biurowiec miał przejść na własność MPK-Łódź.
Wstępnie biurowiec miał stać w miejscu starego budynku administracyjnego, w którym przez chwilę działała dyspozytornia zajezdni autobusowej. Charakteryzował go wykusz zwanym „bocianim gniazdem“. Budynek ten znany był głównie z serialu „Daleko od szosy”. Chociaż obiekt miał swoją historię, to ze względu na zły stan techniczny, trzeba było go zburzyć. Niestety, wbrew pierwotnym planom, starego obiektu nie zastąpił nowy biurowiec, bo miejskiej spółce starczyło tylko środków na to, by zmodernizować zajezdnię autobusową. Zamiast biurowca powstał natomiast parking dla pracowników zajezdni.
Nowy biurowiec ma sąsiadować z siedzibą ZPON
Jednak w ubiegłym tygodniu spółka ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę biurowca. Ma on powstać w ciągu 36 miesięcy od popisania umowy. Przewidziana dla niego lokalizacja to właśnie narożnik ul. Limanowskiego i Grunwaldzkiej, czyli teren dawnej dyspozytorni, zburzonej w lipcu 2018 r. Będzie on sąsiadował z nową siedzibą Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych, która powstała właśnie podczas ostatniej modernizacji zajezdni autobusowej. ZPON również przeniesiono z ul. Tramwajowej. Jego dawny budynek sąsiadował z ul. Wierzbową. Żeby nie utrudniać wjazdu do zajezdni od strony ul. Limanowskiego, dojazd do biurowca przewidziano od strony ul. Grunwaldzkiej, czyli tak samo jak do nowej siedziby ZPON.
Biurowiec MPK-Łódź ma mieć do 5 kondygnacji (w tym 4 kondygnacje biurowe), a jego maksymalna wysokość to 23 m. Stąd w planie jest budowa dwóch wind. Obiekt zajmie działkę o powierzchni 5,6 tys. m kw. Jak zaznacza MPK-Łódź w programie funkcjonalno-użytkowym, ze względu na trudne warunku gruntowe i wysoki poziom wód gruntowych, wykonawca musi zastosować odpowiednią hydroizolację i wzmocnić grunt pod nowym obiektem. Podczas budowy nowej hali serwisowej w zajezdni autobusowej również konieczne było wzmacnianie terenu. W ziemię wbito 834 kolumny o różnej długości, niektóre miały nawet 9.8 m. Miało to zapewnić równomierne osiadanie gruntu.
Nie tylko biura, ale też Nadzór Ruchu i sala widowiskowa dla zakładowej orkiestry
Co ważne, w nowym biurowcu swoją siedzibę mają mieć nie tylko biura, ale też centrala Nadzoru Ruchu, która obecnie znajduje się na ostatnim piętrze w kamienicy na rogu ulic Wierzbowej i Narutowicza (adres: Narutowicza 77). Tak jak obecna centrala, będzie ona zaprojektowana w charakterze pomieszczeń open space. Do nowego biurowca zostanie też przeniesiona Sekcja Sprzedaży Biletów. Dział Obsługi Klienta, Sekcja Kontroli Biletów i dział IT, ale nie zabraknie tam też siedziby orkiestry zakładowej. A jeśli w biurowcu swoje próby będzie miała Orkiestrę Dęta MPK-Łódź, to ma w nim również powstać sala widowiskowa wyposażona w komplet urządzeń do prezentacji multimedialnych. Zajmie ona ostatnie piętro nowego biurowca.
Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 11 maja. Pierwszy rok od podpisania umowy wykonawca na pewno poświęci na prace projektowe, więc realizacja inwestycji rozpocznie się w połowie przyszłego roku.