Modernizacja trasy tramwajowej w Pabianicach będzie rozliczana etapami
Pierwszy termin oddania trasy tramwajowej w Pabianicach to wrzesień 2021 r. Potem zakończenie prac przesuwano na jesień, na początek 2022 r. , a ostatnio na 15 października tego roku. Jednak ostatni termin też nie został dotrzymany. Co się do tego przyczyniło? W ostatnim przypadku badania archeologiczne.
Mieszkańcy Pabianic są już zmęczeni modernizacją torowiska, z powodu której centrum miasta od kilku lat jest rozkopane. Nie wierzą, że prace wkrótce się zakończą. Powątpiewa w to również zleceniodawca prac, czyli pabianicki magistrat. Dlatego na dzisiejszym spotkaniu z wykonawcą prac, podjęto decyzję o oddawaniu inwestycji etapami.
– W tamtym tygodniu, kiedy już jasne było, że 15 października jest nieosiągalny do zakończenia tego remontu, poprosiliśmy o spotkanie wszystkich konsorcjantów. Naszym celem było dzisiaj ustalenie rzeczywistego, realnego harmonogramu prac. To, co udało nam się w dniu dzisiejszym ustalić, to namówić wykonawcę do tego, żeby robił odbiory częściowe. Czyli te elementy, które w zasadzie są już gotowe żeby uzupełnić je w brakujące elementy i jak najszybciej uzyskać kolejne odbiory poszczególnych fragmentów ulicy Zamkowej jak i również ulicy Warszawskiej – wyjaśnia Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic.
Gotowy – od ubiegłego roku- jest również odcinek trasy do Pabianic, czyli fragment ksawerowski. Etapowanie ma jednak głównie upłynnić prace i ruch drogowy w Pabianicach.
– Co do konkretnego harmonogramu mamy kolejne spotkanie w czwartek, gdzie będziemy omawiali punkt po punkcie, kiedy będą oddawane poszczególne elementy, jak i również to, co dalej z najbardziej newralgicznym odcinkiem, gdzie mamy budowę kanału jak i również prace archeologiczne – dodaje Mackiewicz.
A co odkryto podczas prac archeologicznych?
– Takim niezwykłym znaleziskiem okazała się drewniana studnia zrębowa, którą archeolog prowadzący badania wydatował na XVIII wiek. Jej stan zachowania ocenić można na jako bardzo dobry. Podobne odkrycie – pochodzące z XVII w. – chodzi tutaj o szalowany zbiornik wodny – mówi Daria Błaszczyńska, rzecznik
Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Albo oddawanie inwestycji etapami albo kara 180 tys. dziennie
Kolejnym terminem zakończenia przebudowy torowiska miał być czerwiec 2023 r. Tu pojawiła się możliwość nałożenia na wykonawcę kary zapisanej w umowie – 180 tys. zł dziennie
– Taką mamy zapisaną kwotę w umowie. Natomiast najważniejsze jest dzisiaj podejście wykonawcy żeby jak najszybciej, jak najsprawniej skończył to, co rozpoczął. To co byśmy chcieli, żeby jak najszybciej się wydarzyło, to powrót życia na Zamkową, powrót żucia na Warszawską. Dzisiaj bez takiego normalnego funkcjonowania cierpią nasi mieszkańcy, cierpią nasi właściciele nieruchomości, jak i również usługodawcy – podkreśla Mackiewicz.
O problemach związanych z remontem ul Zamkowej mówi. in. pani Aneta pracująca w piekarni.
– O połowę utargów mniej. Poza tym mamy utrudnione dostawy. Przeszkadzają nawet naszym sąsiadom. Wzywają straż miejską, policję na naszych kierowców – zaznacza pnia Aneta.
Czerwcowy termin przyszłego roku do końca nie jest ostatecznym dla oddania trasy tramwajowej w Pabianicach.
– Nie chcemy już oddania całości inwestycji tylko etapami. W ten sposób będziemy rozliczać wykonawcę z poszczególnych fragmentów – podkreśla Mackiewicz.
Posłuchaj: