Trwająca od września 2022 r. modernizacja trasy tramwajowej do Konstantynowa miała się wstępnie zakończyć w ubiegłoroczne wakacje. Pierwszego terminu wykonawcy nie udało się dotrzymać, więc drugi wyznaczono na koniec ubiegłego roku. I chociaż zgodnie z zapowiedzią władz Konstantynowa, przebudowa torowiska w tym mieście zakończyła się w grudniu 2023 r., to na łódzkim odcinku torowiska nadal nie ma na wielu odcinkach. Warto zaznaczyć, że wykonawca na obu odcinkach jest ten sam. Z czego wynika znaczna różnica w zakresie wykonanych robót? Na łódzkim odcinku do przebudowy są trzy mosty tramwajowe nad rzeką Łódką, a jak twierdzi Zarząd Inwestycji Miejskich, zezwolenie na realizację tej inwestycji zostało wydane bardzo późno. Zgodnie z zapowiedzią ZIM modernizacja trasy tramwajowej do Konstantynowa ma się zakończyć w czerwcu tego roku.
Prace na łódzkim odcinku trasy tramwajowej do Konstantynowa (odcinek Krakowska – Przygraniczna)
Ze względu na późne przystąpienie do przebudowy mostów tramwajowych, nadal trwa ich modernizacja. Pierwszy z nich znajduje się tuż za skrzyżowaniem ul. Konstantynowskiej z ul. Krakowską. W związku z tym przejście na drugą stronę rzeki jest możliwe po kładce położonej 20 m dalej.
Modernizacja trasy tramwajowej do Konstantynowa [62 zdjęcia]
Zaraz za mostem, przy ul. Konstantynowskiej 27, ułożony jest pierwszy odcinek torowiska, na razie jednak są to luźno ułożone podkłady i szyny. Sto metrów dalej część szyn jest już zamocowana do podkładów. Tak torowisko wygląda do skrzyżowania ul. Konstantynowskiej z ul. Krańcową i drugiego mostu nad rzeką Łódką. Jednak na odcinku do mijanki o nazwie Krańcowa torowiska w ogóle nie ma, wykonano tam tylko korytowanie pod trasę tramwajową i wysypano tłuczeń. Za to ustawione są już słupy trakcyjne.
Gotowe torowisko wraz ze zwrotnicami jest natomiast na odcinku od mijanki Krańcowa do ul. Prochowej, przed historyczną zajezdnią Brus. Niestety, odcinek przy samej zajezdni jest na razie bez torowiska, wykonawca buduje tam tylko przystanki. Kolejny fragment z torami zaczyna się przy ul. Lontowej i kończy przy granicy miasta. Torowisko jest też na trzecim moście.
Przebudowa torowiska na konstantynowskim odcinku trasy (od granicy miasta do pl. Wolności)
Przy granicy miast, od strony Konstantynowa, torowisko jest gotowe już od końca ubiegłego roku. Na trasie tramwajowej brakuje tylko sieci trakcyjnej. Torowisko w Konstantynowie zostało modernizowane do ul. Krótkiej. Dalsza trasa była remontowana kilkanaście lat temu, więc nie wymagała przebudowy. Natomiast obecnie w kilku jej miejscach trwają naprawy punktowe. W ten sposób Konstantynów wykorzystuje czas do zakończenia modernizacji torowiska po stronie łódzkiej. Prace torowe w Konstantynowie prowadzone są na ul. Łódzkiej, na odcinku od ul. Piłsudskiego do pl. Kościuszki.
Przebudowa torowiska trwa również od 20 marca na trójkącie manewrowym, który znajduje się przy pl. Wolności. Ułożono tam nowe podkłady, zwrotnice i torowisko. Jednak szyny nie są jeszcze osadzone na podkładach. Przy trójkącie manewrowym zamontowano też nowe słupy trakcyjne.
Problematyczny wjazd na trasę do Konstantynowa
Nawet jeśli modernizacja trasy tramwajowej do Konstantynowa zakończy się do czerwca tego roku, dzięki czemu Łódź nie utraci części unijnej dotacji do inwestycji, to tramwaje wyjeżdżające z łódzkich zajezdni, nie będą miały jak na tę trasę wjechać. Na przejazd tramwajów na wprost ul. Legionów do ul. Konstantynowskiej nie ma co liczyć w najbliższym czasie. Chociaż modernizacja ul. Legionów na odcinku Gdańska – Żeligowskiego ma się zakończyć w maju, to dalej torowisko nie jest przejezdne. Jeden tor niemal w całości zasypany jest ziemią. I na razie nie ma planów by odcinek torów od ul. Żeligowskiego do ul. Kasprzaka został wyremontowany. Dlatego tramwaje mają skręcać z ul. Legionów w ul. Cmentarną, którą będą dojeżdżać do specjalnej nakładki zamontowanej przy Starym Cmentarzu. Oczywiście linię tę będą musiały obsługiwać tramwaje dwukierunkowe.
Również dwukierunkowe wagony będą musiały kursować do Konstantynowa, jeśli Zarząd Dróg i Transportu zdecyduje się na montaż nakładki przy stacji pali przy ul. Naftowej. Wówczas pierwsze tramwaje, wjeżdżające na szlak do Konstantynowa musiałyby manewrować na skrzyżowaniu al. Włókniarzy i ul. Legionów. Motorniczowie po minięciu ul. Legionów zmienialiby kabinę i skręcali wagonami pod prąd w ul. Legionów. Następnie tramwaje kursowałyby od nakładki przy ul. Naftowej do pl. Wolności w Konstantynowie. Żeby jednak takie manewry były możliwe, konieczna jest odbudowa łuków torowych na skrzyżowaniu al. Włókniarzy i ul. Legionów, które zostały zlikwidowane rok temu. Prace torowe w tym miejscu mają się rozpocząć w połowie maja.