Wartoprzeczytać
3 lata na 3 km
Modernizacja Szczecińskiej ma się rozpocząć o stworzenia projektu.
– Poszukiwana jest firma, która zaprojektuje oraz zmodernizuje 3-kilometrowy odcinek ul. Szczecińskiej od skrzyżowania z Aleksandrowską aż do granic Konstantynowa Łódzkiego. Planujemy, że prace projektowe wystartują jeszcze jesienią tego roku – mówi Małgorzata Loeffler, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich.
Co istotne, a nie wspomina o tym rzecznika Zarządu Inwestycji Miejskich, w specyfikacji uwzględniono 36 miesięcy na realizację zadania. Tyle może trwać modernizacja Szczecińskiej. Dla porównania, modernizacja trasy tramwajowej na ul. Konstantynowskiej o długości 7 km (na terenie Łodzi i Konstantynowa), ma być realizowana przez 20 miesięcy. I raczej wzięto tu po uwagę termin rozliczenia projektu, bo na same prace budowalne, konsorcjum firm MPK-Łódź i Kemy dostało tylko 16 miesięcy od momentu podpisania umowy. Zawarto ją w kwietniu, więc tramwaj powinien pojechać do Konstantynowa w lipcu przyszłego roku, co zresztą zapowiadano w kwietniu podczas konferencji prasowej po podpisaniu umowy.
Czytaj: W drugiej połowie sierpnia rozpoczną się prace na trasie tramwajowej do Konstantynowa
Przebudowa krańcówki tramwajowej
Wykonawca prac na ul. Szczecińskiej nie powinien więc czuć presji czasu, jeśli będzie miał na realizację inwestycji aż trzy lata. Tyle samo z utrudnieniami na Teofilowie będą musieli się borykać mieszkańcy tego osiedla. Oby remont ul. Aleksandrowskiej zakończył się przed tym, jak modernizacja Szczecińskiej wkroczy w fazę prac budowlanych, a nie tylko projektowych. Przecież jest ona głównym objazdem do Konstantynowa od momentu, gdy na ul. Aleksandrowskiej wprowadzono ruch jednokierunkowy. Prace prowadzone są na razie tylko na jednej nitce ul. Aleksandrowskiej. Nie podano terminu ukończenia remontu całej ul. Aleksandrowskiej, czyli obu jezdni.
Być może tak długi termin realizacji prac na ul. Szczecińskiej wiąże się planami kompleksowego remontu torowiska na ul. Aleksandrowskiej. Od kwietnia prace remontowe są tam prowadzone tylko punktowo i potrwają do końca sierpnia. Dlaczego remont Szczecińskiej i Aleksandrowskiej powinien być skorelowany? Bo modernizacja Szczecińskiej obejmuje też przebudowę krańcówki tramwajowej przy tej ulicy (pętla Teofilów). Co ciekawe, zmieni się układ torów na pętli, a tramwaje będą kursować po krańcówce w przeciwnym kierunku niż obecnie.
Wjazd na pętlę ma być w tym miejscu, gdzie obecnie znajduje się wyjazd. Dzięki zmianie układu torowego uda się wygospodarować teren na drugi peron przystankowy, by wagony nie blokowały się nawzajem na krańcówce przy wyjeździe. To bardzo pomocne, gdy tramwaj dociera na krańcówkę opóźniony i wskazane jest by wyjechał przed wagonami, które mają późniejszy odjazd. Jeśli jest tylko jeden przystanek odjazdowy, to nie wyminie tramwajów stojących już w kolejce do odjazdu. W specyfikacji przetargowej oprócz przebudowy układu torowego wraz z trakcją tramwajową uwzględniono też montaż systemu ogrzewania zwrotnic, co powinno ułatwić motorniczym ich przestawianie zimą.
Nowy układ torów na krańcówce warto byłoby spiąć z nowym torowiskiem, które ma powstać na ul. Aleksandrowskiej. A zgodnie z obietnicami magistratu, modernizacja torowiska, które jest obecnie remontowane, ma nastąpić już za dwa lata. Czy tak będzie? Niestety, w tej sprawie Zarząd Inwestycji Miejskich milczy. Na pytanie przesłane 17 maja czy modernizacja torowiska na ul. Aleksandrowskiej jest planowana na 2024 r. czy 2025 r., nadal nie dostaliśmy odpowiedzi. Być może dla magistratu lepiej ten temat i złożone kilka miesięcy temu obietnice przemilczeć.
Czytaj: Weekend bez tramwajów na Teofilowie. Kolejny etap remontu torowiska na Aleksandrowskiej
Remont pętli autobusowej
Nie tylko krańcówka tramwajowa przy ul. Szczecińskiej jest uwzględniona w przetargu. Modernizacja Szczecińskiej zakłada też przebudowę pętli autobusowej, która znajduje się przy ul. Rojnej. Na wizualizacjach umieszczonych przez magistrat na swojej stronie internetowej, pętla autobusowa wygląda na znacznie większą niż w rzeczywistości, więc być może jej obszar się powiększy. Pewne jest to, że krańcówce autobusowej przydałby się remont.
Oczywiście, jak to w przypadku modernizacji bywa, wykonawca będzie też musiał wybudować nowe chodniki, ścieżkę rowerową, ciąg pieszo-rowerowy oraz wymienić oświetlenie uliczne. Termin składania ofert w przetargu “modernizacja Szczecińskiej” mija 18 sierpnia.