Modernizacja Szczecińskiej może trwać aż 36 miesięcy
Miasto ogłosiło przetarg na modernizację odcinka ul. Szczecińskiej o długości 3 km. W specyfikacji uwzględniono 36 miesięcy na realizację zamówienia. To aż o 16 miesięcy dłużej niż ma trwać modernizacja 7-kilometrowej trasy tramwajowej do Konstantynowa.
3 lata na 3 km
Przetarg ogłoszono dzisiaj, a wykonawca ma rozpocząć tworzenie projektu dla tej inwestycji jesienią.
– Poszukiwana jest firma, która zaprojektuje oraz zmodernizuje 3-kilometrowy odcinek ul. Szczecińskiej od skrzyżowania z Aleksandrowską aż do granic Konstantynowa Łódzkiego. Planujemy, że prace projektowe wystartują jeszcze jesienią tego roku – mówi Małgorzata Loeffler, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich.
Nazwa | Plik | Autor |
Modernizacja Szczecińskiej – Małgorzata Loeffler | audio (m4a) audio (oga) |
Co istotne, a nie wspomina o tym rzecznika ZIM, w specyfikacji uwzględniono 36 miesięcy na realizację zadania. Dla porównania, modernizacja trasy tramwajowej na ul. Konstantynowskiej o długości 7 km, ma być realizowana przez 20 miesięcy. I raczej wzięto tu po uwagę termin rozliczenia projektu, bo na same prace budowalne, konsorcjum MPK-Łódź i Kemy dostało tylko 16 miesięcy od podpisania umowy. Zawarto ją w kwietniu, więc tramwaj powinien pojechać do Konstantynowa w lipcu przyszłego roku, co zresztą zapowiadano podczas konferencji prasowej po podpisaniu umowy.
Przebudowa krańcówki tramwajowej
Wykonawca prac na ul. Szczecińskiej nie powinien więc czuć presji czasu, jeśli będzie miał na realizację inwestycji 3 lata. Tyle samo z utrudnieniami na Teofilowie będą musieli się borykać mieszkańcy tego osiedla. Oby remont ul. Aleksandrowskiej zakończył się przed rozpoczęciem modernizacji ul. Szczecińskiej. Przecież jest ona głównym objazdem do Konstantynowa od momentu, gdy na ul. Aleksandrowskiej wprowadzono ruch jednokierunkowy.
Być może tak długi termin realizacji prac wiąże się planami kompleksowego remontu torowiska na ul. Aleksandrowskiej. Obecnie prace są prowadzone tylko punktowo i potrwają do końca sierpnia. Dlaczego remont Szczecińskiej i Aleksandrowskiej powinien być skorelowany? Bo modernizacja Szczecińskiej obejmuje też przebudowę krańcówki tramwajowej przy tej ulicy. Co ciekawe, zmieni się układ torów na pętli, a tramwaje będą kursować w przeciwnym kierunku niż obecnie. Wjazd na pętlę ma być w tym miejscu, gdzie jest obecnie wyjazd. Dzięki temu uda się wygospodarować teren na drugi peron przystankowy, by wagony nie blokowały się nawzajem na krańcówce przy wyjeździe. W specyfikacji przetargowej oprócz przebudowy układu torowego wraz z trakcją uwzględniono też montaż systemu ogrzewania zwrotnic, co powinno ułatwić motorniczym ich przestawianie.
Nowy układ torów na krańcówce warto byłoby spiąć z nowym torowiskiem, które ma powstać na ul. Aleksandrowskiej. A zgodnie z obietnicami magistratu, modernizacja torowiska, które jest obecnie remontowane, ma nastąpić już za 2 lata. Czy tak będzie? Niestety, w tej sprawie ZIM milczy. Na pytanie przesłane 17 maja czy modernizacja torowiska na ul. Aleksandrowskiej jest planowana na 2024 r. czy 2025 r., nadal nie dostaliśmy odpowiedzi. Być może dla magistratu lepiej ten temat i składane obietnice przemilczeć.
Remont pętli autobusowej
Nie tylko krańcówka tramwajowa przy ul. Szczecińskiej jest uwzględniona w przetargu. Przebudowana zostanie również pętla autobusowa przy ul. Rojnej. Na wizualizacjach umieszczonych przez magistratna swojej stronie, pętla autobusowa wygląda na znacznie większą niż w rzeczywistości, więc być może jej obszar się powiększy.
Oczywiście, jak to w przypadku modernizacji, wykonawca będzie też musiał wybudować nowe chodniki, ścieżkę rowerową i ciąg pieszo-rowerowy. Termin składania ofert mija 18 sierpnia.
Agnieszka Magnuszewska/Damian Grosicki
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z DRÓG Z ŁODZI I REGIONU |