Łódź stolicą europejskiego transportu
Najważniejszymi tematami spotkania w EC1 Łódź są wyzwania transeuropejskiej sieci: drogowej, kolejowej, morskiej i powietrznej.
Uczestnicy międzynarodowej konferencji dyskutują także, jak prowadzić wielkie inwestycje, np. Centralny Port Komunikacyjny i Kolej Dużych Prędkości, a także, jak zapewnić dla nich stabilne finansowanie i jaka jest rola transportu w bezpieczeństwie.
Panel inauguracyjny poświęcony był potrzebom inwestycyjnym w kontekście odnowionej polityki TEN-T i wyzwań geopolitycznych
Zobacz galerię [12 zdjęć]
Dariusz Klimczak o rozbudowie autostrady A2 i o rozbudowie sieci TEN-T
Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy może zostać rozbudowana wcześniej, niż planowano – jeszcze w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może ogłosić przetarg na rozszerzenie tej ważnej trasy o dwa dodatkowe pasy. Drogę tę codziennie pokonuje ponad pięćdziesiąt tysięcy kierowców.
Rozszerzamy autostradę, A2 o trzeci i czwarty pas. Jest to program innowacyjny, gdzie pilotażowo zastosujemy autonomiczność oświetlenia w oparciu o odnawialne źródła energii. Ta inwestycja jest oszacowana na około 2 miliardy 200 milionów złotych i chcielibyśmy ją zakończyć do roku 2028 – mówi Klimczak.
Wybrałem Łódź ze względu na to, że to właśnie tutaj krzyżują się dwa najważniejsze szlaki transportowe Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Bałtyckie–Morze Północne.
W tym roku pojawią się pierwsze założenia nowej perspektywy finansowej UE:
Dokończenie sieci bazowej i rozszerzonejTEN-T w całej Europie to jest koszt 845 miliardów euro. Aby dokończyć sieć bazową i rozszerzoną w Polsce potrzeba 8,5 miliarda euro i to są pieniądze, o które zabiegamy – dodaje Klimczak
Dariusz Joński o wpływie TEN-T na bezpieczeństwo
Jak mówi europoseł Dariusz Joński, dla realizacji transportu sieć TEN-T jest kluczowa:
Ona tak de facto gwarantuje, że nawet przy zmianach władzy jest realizowana i na przykład tunel Turyn-Lyon, który wymyślono w latach dziewięćdziesiątych, najdłuższy tunel pod Alpami jest realizowany przez ostatnie 15 lat i zostanie oddany w 2032 roku. Jest on możliwy do realizacji właśnie dlatego, że jest na tej sieci TEN-T – mówi Joński.
Parlamentarzysta dodaje, że dziś rozwój transportu przekłada się na bezpieczeństwo:
Stawiamy na tak zwane “military mobility”, czyli na transport, który może być zarówno używany przez cywilów, jak i przez wojsko. Szczególnym uwzględnieniem jest oczywiście kolej, która się najbardziej sprawdziła na Ukrainie w kontekście ewakuacji, pomocy humanitarnej i pomocy zbrojeniowej – dodaje europoseł.
Na realizację wszystkich inwestycji w ramach sieci TEN-T potrzeba niemal biliona euro (ok 850 miliardów) – to prawie tyle, ile wyniosło PKB Polski w zeszłym roku.
Zobacz galerię [22 zdjęcia]
Odpowiedzi na te pytania poszukują ministrowie infrastruktury z: Polski, Cypru, Litwy, Grecji, Finlandii i Czech oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej, spółek transportowych oraz ekspertów.
Czytaj także:
- Utrudnienia przy EC1 Łódź. Policja zaleca unikanie okolic ul. Targowej
- Unia Europejska stawia na kolej. Dariusz Joński: jesteśmy w dobrym miejscu, żeby z tego skorzystać [WIDEO]
- Budowa tunelu pod Łodzią zakończy się jednak w połowie 2026 roku? „PKP PLK nie zgadza się na zmianę terminu zakończenia prac”