Inwestycje drogowe w Łódzkiem – budowa nowego odcinka S12
Prawdopodobnie najistotniejszą inwestycją w województwie łódzkim będzie budowa drogi ekspresowej od węzła Łódź Południe na styku A1 i S8, przez Tomaszów Mazowiecki, do przyszłego węzła Kozenin, na skrzyżowaniu dróg S12 i S74. – Nie tylko wyznaczyliśmy tę inwestycję do realizacji, ale i zapewniliśmy środki finansowe na jej wykonanie – mówił w Tomaszowie Mazowieckim Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Jak zauważył Marcin Witko, prezydent Tomaszowa Maz., droga połączy nie tylko powiaty, ale i województwa. – To historyczna chwila. Droga połączy mieszkańców województw podkarpackiego, świętokrzyskiego i łódzkiego. Radości nie kryje prezydent Stalowej Woli, z którym rozmawiałem na temat tej inwestycji – dodał.
Tomasz Żuchowski, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wyraził nadzieję, że do końca lutego uda się ogłosić postępowanie przetargowe na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które w tym przebiegu – około 60 kilometrów – poszuka odpowiednich wariantów tej drogi. – W tym roku kalendarzowym chcielibyśmy wyłonić wykonawcę i podpisać umowę. Na opracowanie dokumentacji i konsultacje z mieszkańcami zakładamy 2 lata. W 2025 roku chcielibyśmy złożyć wniosek o decyzję środowiskową – dodał szef GDDKiA.
O tym, jak ważna jest to inwestycja mówił w piątek (27 stycznia) także Robert Telus, poseł PiS. Nazwał ją „inwestycją stulecia”. – Są inwestycje ważne, bardzo ważne i inwestycje stulecia. Ta zalicza się do tej trzeciej z wymienionych. Dzięki niej nastąpi połączenie ziemi opoczyńsko-tomaszowsko-piotrkowskiej z Łodzią. Z Opoczna do Łodzi trasą będzie się jechało 40 minut, a teraz to zajmuje nawet 2 godziny – mówił.
– Dzięki tej inwestycji w tym miejscu powstanie jedna z najlepszych lokalizacji do inwestowania dla firm spedycyjnych i logistycznych w naszym kraju. Jest to dla nas ogromna szansa. Nowy odcinek drogi S12 w sposób fundamentalny poprawi komfort przemieszczania się zarówno mieszkańców Wrocławia podążających do Warszawy, jak i łodzian jadących na południe Polski czy południowy wschód – dodał Tobiasz Bocheński, wojewoda łódzki.
Inne ważne inwestycje drogowe w Łódzkiem
Rafał Weber zapewnił również, że rząd nie porzuca budowy drogi S12 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Sulejowem. – Nie rezygnujemy z żadnej innej drogi, która będzie budowana na terenie województwa łódzkiego. Choć pojawiły się – mam nadzieję – chwilowe wątpliwości odnośnie budowy drogi ekspresowej S12 na odcinku Sulejów – Piotrków Trybunalskim, zapewniam, że tę drogę również będziemy budować – podkreślał wiceminister infrastruktury.
Gościł on również w Burzeninie, w powiecie sieradzkim, gdzie oddano do użytku nowe rondo. Znajduje się na drodze wojewódzkiej nr 480 u zbiegu ulic Kościelnej i Armii Krajowej. Budowa ronda była dofinansowana z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego, przypomniał jak to skrzyżowanie wyglądało przed remontem. – Było ono bardzo źle sprofilowane, przy każdym większym deszczu zalewało je błoto. Ponadto straszyło zniszczoną nawierzchnią – zaznaczał marszałek.
Warto zaznaczyć, że budowa ronda w Burzeninie była możliwa dzięki zaoszczędzonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego poprzetargowym funduszom przy okazji innych inwestycji.
Inwestycje drogowe w Łódzkiem to także budowa III etapu Trasy Górna. Nowy odcinek o długości nieco ponad 7 km połączy już istniejący fragment trasy (od ul. Rzgowskiej) z węzłem Łódź Górna na autostradzie A1.
W piątek podpisano również umowę z wykonawcą koncepcji programowej dla obwodnicy Radomska w ciągu dróg krajowych nr 42 i 91 i pełnego rozpoznania geologicznego – to kolejny dokument, który przybliża Radomsko do budowy obwodnicy.
– To blisko 15 km odcinek drogi, który z jednej strony ułatwi podróżowanie kierowcom, ale będzie to też zmiana jakości życia mieszkańców Radomska. Obwodnice mają to do siebie, że wyprowadzają ruch z centrów miast, a to też poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym – powiedział Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Jak dodał Jarosław Ferenc, prezydent Radomska, układ drogowy w mieście był ukształtowany jeszcze w XIX wieku. – To dwie główne drogi, które przebiegają przez centrum miasta na głównym placu. Obwodnica da szansę na to, by wyprowadzić ruch tranzytowy – zaznaczył. Obwodnica Radomska ma być gotowa w 2029 roku.
W najbliższym czasie Ministerstwo Infrastruktury planuje także ogłoszenie przetargów na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o trzeci, a na odcinku najbliżej stolicy o czwarty pas ruchu na obu kierunkach.