Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Jak postępują prace?
W środę (25 stycznia) na placu budowy „Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego” zorganizowano wizytę techniczną w tunelu, podczas której nastąpiło przebicie tarczy TBM Faustyna do przystanku Łódź Koziny.
Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego, podkreśla znaczenie inwestycji zarówno w wymiarze regionalnym jak i ogólnopolskim
– Tunele aglomeracyjne wraz z tunelami, które będą służyły CPK rozwiążą problem komunikacyjny w samym centrum Polski. Dla łodzian będzie to swoiste metro, możliwość znacznie szybszej komunikacji w mieście. Mamy dodatkowy trzeci przystanek – zaznacza Piotr Gliński.
Jak przekonuje Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, budowa tunelu średnicowego w Łodzi przebiega pomyślnie. – Jesteśmy w połowie realizacji dużego tunelu. Z tych czterech mniejszych tuneli mamy zrealizowane 200 z 900 metrów. Prace zamierzamy zakończyć w 2024 roku. W tym czasie będziemy przystępować do uzyskiwania zgody na ich użytkowanie. Na tym odcinku pociągi w rozkładzie jazdy powinny się pojawić w latach 2024-2025 – dodaje.
Zobacz wideo:
Obecnie zabezpieczane są budynki przy przystanku Łódź Polesie, aby w sierpniu duża tarcza mogła dotrzeć do przystanku Łódź Śródmieście.
Najtrudniejszy etap
Przebicie się tarczy TBM Faustyna przez betonową ścianę pod ul. Kasprzaka był jednym z najtrudniejszych etapów prac prowadzonych pod Łodzią. – W zeszłym roku widzieliśmy się z drugiej strony ulicy. Dzisiaj (25 stycznia) widzimy się na trzecim przystanku. Przez najbliższe 30 dni w tunelu odkrywkowym będzie pracować maszyna, będzie się przesuwać, by w kwietniu zakończyć prace na linii w kierunku Żabieńca – mówi Mariusz Serżysko, przedstawiciel wykonawcy inwestycji.
Podziemne kolejowe połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec zapewni podróże ze stolicy województwa łódzkiego we wszystkich kierunkach. Sprawniejsza będzie również komunikacja w aglomeracji łódzkiej.