Dyrektywa Omnibus – co to takiego?
1 stycznia 2023 roku w życie weszła dyrektywa Omnibus, czyli nowe przepisy chroniące konsumentów. Sprzedawcy nie będą mogli podwyższać cen towarów, by następnie ją obniżyć, sugerując, że klient ma do czynienia z ofertą promocyjną.
W myśl nowych przepisów, na etykiecie produktu, oprócz ceny promocyjnej, musi znaleźć się także najniższa cena z ostatnich 30 dni.
Jak mówi Agnieszka Orlińska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dyrektywa Omnibus ma przede wszystkim chronić przed fikcyjnymi promocjami. Nie są to jednak jej jedyne założenia.
Posłuchaj całej rozmowy:
Kary za nieprzestrzeganie przepisów
Na przedsiębiorców, którzy nie dostosują się do nowych przepisów, czeka kara w wysokości nawet do 20 tysięcy złotych. Sprzedający, którzy kilkukrotnie naruszą przepisy, zostaną ukarani karą do 10 proc. rocznego obrotu.
Łodzianie wyruszyli na noworoczne wyprzedaże, niemałe zamieszanie zapanowało w Internecie. Nikt nie chce dać się nabić w butelkę.