Centralny Port Komunikacyjny w Łódzkiem
W porannej rozmowie w Radiu Łódź minister Marcin Horała zapewnił, że informacje o wstrzymaniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego to fake news. Wszystko idzie zgodnie z planem, a jeszcze w tym tygodniu mają rozpocząć się prace nad projektem terminalu i lotniskowego dworca.
40 milionów pasażerów, 3 tys hektarów. 150 tys miejsc pracy – te liczby to najlepsze odzwierciedlenie przedsięwzięcia, jakim Centralny Port Komunikacyjny i jego budowa. Według Marcina Horały wiceministra funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnika rządu ds. CPK, będzie to jedno z największych lotnisk w Europie.
CPK to będzie gdzieś 7 – 8 największe lotnisko w Europie. Port lotniczy Chopina obecnie to ok. 30 lotnisko w Europie. Czy to jest jakaś szczególna megalomania, żeby kraj, który jest 5 krajem UE, żeby miał 7-8 lotnisko w Europie? Nie, to jest właśnie nasza miara.
Centralny Port Komunikacyjny ma być przede wszystkim hubem komunikacyjnym, łączącym transport lotniczy kolejowy i drogowy. Mimo prowadzonych akcji promocyjnych i konsultacji społecznych, wciąż nie brakuje tych, którzy nie chcą budowy CPK.
Posłuchaj:
Profesor Tadeusz Markowski z Uniwersytetu Łódzkiego podkreśla, że dobra komunikacja z CPK pozwoli traktować to lotnisko jako dosłownie część aglomeracji łódzkiej.
Dotarcie do lotniska nawet w pół godziny staje się prawie standardem miejskim. Czyli lotnisko staje się częścią funkcjonalną łódzkiego obszaru metropolitalnego. Można się tutaj odprawiać, dojeżdżać. Jest to odpowiednia sprawa, która będzie bardzo mocno rzutowała jako atraktor dla inwestorów zewnętrznych., którzy będą traktowali cały ten układ łódzko-warszawski jako takie ważne centrum skupienia aktywności.
Z pewnością port i koleje dużych prędkości dadzą regionowi kolejny impuls rozwojowy, a mieszkańcom Łódzkiego droga do stolicy skróci się nawet dwukrotnie. Wpływ inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego na mobilność mieszkańców Łodzi, korzyści i oszczędności czasowo-pieniężne – te zagadnienia zawierał raport opracowany przez prof. Przemysława Śleszyńskiego z Polskiej Akademii Nauk, którego wyniki przedstawiono w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim.
Podczas spotkania wojewoda łódzki poinformował, że najprawdopodobniej jutro podpisze decyzję lokalizacyjną dla komory Łódź Fabryczna. Wyjście na powierzchnię ponad 4 km tunelu zaplanowano w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14.