Centralny Port Komunikacyjny z pierwszym pozwoleniem na budowę
Pozwolenie na budowę dotyczy prac przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, na zachód od dworca Łódź Fabryczna.
Jak poinformował Mikołaj Wild, prezes CPK, to pierwsze pozwolenie na budowę w historii projektu.
– Ten tunel to kluczowy element przygotowywanej przez nas trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią i Wrocławiem. To także inwestycja, która wspólnie z realizowaną obecnie w Łodzi przez PKP PLK budową tunelu podmiejskiego pozwoli znacznie lepiej i zgodnie z przeznaczeniem wykorzystać dworzec Łódź Fabryczna. Dla przyspieszenia procedur poprzedzających budowę wykorzystaliśmy część spośród dokumentacji przedprojektowej, która powstała przed laty, zanim w 2011 r. przygotowania do budowy tzw. linii igrek zostały niepotrzebnie wstrzymane – zaznaczył prezes Mikołaj Wild.
ŁDK zostanie przeniesiony w inne miejsce
Roboty powinny ruszyć w pierwszej połowie przyszłego roku. Na czas ich trwania – działalność ŁDK zostanie przeniesiona do innej lokalizacji. Wskaże ją Urząd Marszałkowski. Natomiast spółka Centralny Port Komunikacyjny sfinansuje wynajem potrzebnych lokali oraz ich wyposażenie. Po zakończeniu prac budowlanych, w budynku ŁDK zostanie wykonany remont.
W rejonie ŁDK powstanie komora wydobywcza dla tarczy drążącej TBM. W kolejnym etapie ruszy budowa komory startowej na Retkini, a następnie – budowa tunelu kolejowego. Wyjście tunelu na powierzchnię zlokalizowane ma być na południowy zachód od dworca Łódź Kaliska, w pobliżu obecnej linii kolejowej nr 14. Dalsza trasa będzie prowadziła w kierunku Sieradza.
Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje budowę 10 tzw. kolejowych „szprych”, prowadzących do Warszawy i nowego lotniska. Łącznie do końca 2034 r. ma powstać 2000 km nowych linii kolejowych.