Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Kolejny etap
Na budowie tunelu średnicowego w Łodzi rozpoczęły się przygotowania do przeniesienia tarczy drążącej Faustyna nad torami kolejowymi. Urządzenie zakończyło już budowę drugiego z czterech mniejszych tuneli i teraz rozpocznie drążenie kolejnego. Operacja będzie prowadzona nad torami łączącymi dworzec Łódź Kaliska ze stacją Łódź Żabieniec.
Stoimy przed wyzwaniem związanym z przeniesieniem w częściach całej tarczy na drugą stronę linii kolejowej pomiędzy Łodzią Kaliską a Łodzią Żabieniec. Po przeniesieniu wszystkich dziewięciu elementów tarcza zostanie z drugiej strony zmontowana i rozpocznie drążenie trzeciego z czterech małych tuneli. Tarczę mamy w częściach zdemontowaną. Trwają przygotowania do przenoszenia, które zaplanowano na godziny wieczorne- mówi Maciej Korzeniowski z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Trudna operacja przenoszenia tarczy TBM
Tarcza i cały tzw. pociąg tebeemowy waży 1400 ton. Urządzenie będzie przenoszone nad torami w częściach. – Mamy okazję, że ten tak zwany pociąg o długości 109 metrów, pod ziemią oprócz tarczy czeka jeszcze pięć zespołów, będzie mógł przelecieć nad trakcją. To dość niespodziewana sytuacja. Będziemy musieli w dobrze przeliczony i precyzyjny sposób przenieść na drugą stronę. Będziemy mieli małe okno, by wykonać szereg trudnych operacji – zaznacza Marcin Tomaszewski, przedstawiciel wykonawcy.
Wydobycie z komory TBM o wadze 650 ton wymaga podzielenia go na 11 elementów, które następnie będą pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej. Stąd, elementy tarczy wraz z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu będą przenoszone nad torami linii kolejowej nr 15 do komory startowej na ul. Żniwnej.
Do realizacji zadania użyte zostaną specjalistyczne żurawie o udźwigu 650 ton i 550 ton. W pierwszej kolejności przeniesiony zostanie tzw. płaszcz tarczy o wadze 55 ton. W kolejnych etapach transportowane będą pozostałe części TBM. Po przerzuceniu na drugą stronę torów każda z części przejdzie szczegółową inspekcję. W ostatnim etapie elementy zostaną umieszczone w komorze startowej na ul. Żniwnej na specjalnie przygotowanej kołysce i ponownie zmontowane.
W drugiej połowie lutego rozpocznie się drążenia trzeciego z 4 jednotorowych tuneli w kierunku przystanku Łódź Koziny. W 2024 roku TBM Faustyna wybuduje jeszcze czwarty tunel z Kozin do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Zobacz galerię [31 zdjęć]
Przedstawiciele PKP PLK przekonują, że w grudniu 2025 roku pociągi pojadą tunelem pod Łodzią.
Odwiedzamy budowę podziemnego połączenia kolejowego #Łódź Fabryczna- Ł. Kaliska/Ł. Żabieniec. TBM Faustyna została wyniesiona z komory na powierzchnię. To jeden z etapów przygotowań do drążenia 3 tunelu jednotorowego.#FunduszeUE pic.twitter.com/8WDe3HMTVy
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) January 19, 2024