Port multimodalny to tak zwany suchy port, w którym kontenery z transportów kolejowych ładowane są na ciężarówki i odwrotnie.
Idealna lokalizacja
Już kilkanaście lat temu, gdy w pobliżu Karsznic zbudowano trasę S8, miejscowi samorządowcy dostrzegli, że miejsce, które leży na przecięciu najważniejszych towarowych szlaków kolejowych, znakomicie nadaje się na budowę portu multimodalnego.
– Inwestycja przyczyni się do rozwoju nie tylko powiatu, ale i regionu. Dzięki niej pobudzona zostanie przedsiębiorczość – mówią samorządowcy: radny powiatu zduńskowolskiego Andrzej Dutkiewicz i wicestarosta powiatu zduńskowolskiego Marcin Łabędzki.
Od pomysłu do realizacji
Pomysł przez lata pozostawał w sferze marzeń. Nareszcie doczekał się realizacji.
Port multimodalny w Karsznicach zdecydowała się zbudować spółka PKP Cargo Terminale. Jej prezes Dariusz Seliga dostrzega w inwestycji bardzo duży potencjał
– Ten port jest dla nas bardzo istotny. Dzisiaj bezpieczeństwo Polski związane z transportem kolejowym, przepustowością i tym co możemy przewieźć – np. węgiel z portów, czy zboże z Ukrainy, które można transportować na zachód i do Afryki, jest bardzo ważne – dodaje.
Budowa portu za ponad 100 milionów złotych, nie byłaby możliwa bez woli, ale także znaczącej pomocy finansowej województwa łódzkiego. Urząd Marszałkowski wsparł inwestycję kwotą ponad 40 mln zł.
Czas na prace budowlane
Wykonawca karsznickiego multiportu – krakowska firma ZUE – zajął się najpierw pracami ziemnymi z wykorzystaniem ciężkich maszyn budowlanych. Rozkopują i równają blisko 22-hekratowy teren w pobliżu trasy S8 a także usuwają drzewa i krzewy. Najbardziej intensywne roboty trwają na południowej stronie, gdzie ma być usytuowany główny wjazd na teren multiportu. Prace prowadzone są w taki sposób, by w przyszłości umożliwić także jego rozbudowę.
– Mamy zaplanowane dwa etapy rozbudowy portu multimodalnego z możliwością transportu 500 tys. kontenerów rocznie, czyli znacznie ponad tysiąc kontenerów dziennie – mówi przedstawiciel spółki PKP Cargo Radosław Wojtczak
Najważniejszym elementem powstającego terminala, oprócz torowisk, będzie główna płyta przeładunkowa, na której staną także hala napraw z częścią administracyjną, budynek dla kierowców i parkingi. Powstaną również zjazdy z drogi powiatowej oraz droga pożarowa. Będzie też odwodnienie, a także cała sieć energetyczna i teletechniczna.
Co na to mieszkańcy
Skala inwestycji cieszy mieszkańców Zduńskiej Woli. – Na pewno oznacza to miejsca pracy – mówią zgodnie.
Multimodalny port w Karsznicach ma być gotowy już w przyszłym roku, na koniec października