Skrzyżowanie Ogrodowej i 1 Maja należy, według mieszkańców Aleksandrowa Łódzkiego, do najniebezpieczniejszych w mieście
– To jest horror! Ja jestem aleksandrowianinem, jeżdżę przez całą Łódź – nie mam z tym żadnych problemów. Natomiast tutaj staram się nie wyjeżdżać z ulicy 1 Maja z wyższych numerów na wprost w dalszą część 1 Maja, ponieważ kierowcy jadący ze strony Poddębic jadą dosyć szybko, wiadomo, że jest z górki – ok. 50 km/h, może 55. I w tej sytuacji jeżeli ja wyjeżdżam na wprost, to przez stojący tutaj budynek w ogóle nie widzę samochodów zjeżdżających z tej mojej lewej strony. Bardzo często dochodzi tu do wypadków – opowiada mieszkaniec.
– Stoimy w kolejce i wyrywamy się. I nagle bum! Każdy czeka, każdy się spieszy. Nie wszyscy kierowcy są aż tak bardzo doświadczeni. Wielu jest takich trochę niedzielnych – szczególnie w dni targowe. Nie każdy wie, jak może skręcić, nie każdy jest przekonany, gdzie ma pierwszeństwo. Są światła – nie ma problemu! – dodaje inny z mieszkańców.
Aleksandrów Łódzki. Lata starań o sygnalizację
Tu akurat świateł nie ma, choć od lat zabiegają o nie i mieszkańcy, i burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego, jak również zgierski starosta powiatowy.
– O budowę sygnalizacji walczymy już od wielu, wielu lat. Muszę powiedzieć, że nie przypominam sobie tylu wizyt w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – wizyt, które dotyczyły tylko tej jednej kwestii. Apelujemy do Generalnej Dyrekcji, jako zarządcy tego skrzyżowania, aby wybudował sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Ogrodowej i 1 Maja – mówi burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego, Jacek Lipiński.
– Nie możemy dopuścić do tego, że tylko przyglądamy się, co tutaj się dzieje. Bo zarówno mieszkańcy, jak i wszyscy inni użytkownicy drogi mają prawo do tego, żeby poruszać się w sposób bezpieczny – dodaje starosta zgierski, Iwona Dąbek.
mat. TV Aleksandrów
Co mówią statystyki policji?
Policja skrupulatnie przygotowywała dane dotyczące zdarzeń na skrzyżowaniu Ogrodowej z 1 Maja.
– W okresie od 1 stycznia 2024 do 26 lipca 2024 na tym skrzyżowaniu były 4 kolizje. A w ciągu ostatnich 3 lat i 7 miesięcy – kolizji było 15. 3 osoby zostały ranne, odnotowaliśmy 3 wypadki drogowe. Nikt w analizowanym okresie na tym skrzyżowaniu nie zginął – relacjonuje inspektor Maciej Klepacki, Komendant Powiatowy Policji w Zgierzu.
– Na podstawie swojej metodologii porównawczej Generalna Dyrekcja twierdziła, że to jest w miarę bezpieczne skrzyżowanie. W ostatnim czasie trochę zmieniła zdanie – po tej statystyce, którą pan komendant przedstawił. Ale to nie zmieniło decyzji. W trakcie ostatnich wizyt usłyszeliśmy, że są skrzyżowania jeszcze bardziej niebezpieczne, na innych terenach oczywiście – dodaje burmistrz Aleksandrowa.
Czy Aleksandrów Łódzki doczeka się zmian?
Samorządy są gotowe na współfinansowanie sygnalizacji. W odpowiedzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że na DK72 w Aleksandrowie Łódzkim będzie bezpieczniej. Nowe oświetlenie przejść dla pieszych oraz wykonanie elementów ostrzegawczych to tylko niektóre prace, jakie będą wykonane na spornym skrzyżowaniu. Trwa oczekiwanie na rozstrzygnięcie przetargu na projekt.