Dane nie prezentują się dobrze.
Cztery samorządy zapewniają zatrudnienie asystentów międzykulturowych. To jest wsparcie kierowane bezpośrednio do potrzeb. 51 jednostek samorządu deklaruje zorganizowanie dodatkowych zajęć języka polskiego, 15 również zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, a 18 deklaruje dodatkowe wsparcie psychologiczno-pedagogiczne – mówi Jan Grobelny z łódzkiego oddziału fundacji GrowSpace.
Nie wiadomo, ile realnie dzieci i młodzieży z Ukrainy pojawi się w szkołach, jednak brakuje rozwiązania systemowego oraz wsparcia psychologicznego.
Nie mają wystarczającej liczby godzin polskiego, nie mają nadrabiania różnic programowych, a te różnice programowe pomiędzy programem szkół ukraińskich i szkół polskich oczywiście istnieją. Brakuje wsparcia psychologicznego. Nie chodzi tylko o traumę wojenną, także PTSD i tym podobne. Jest to też kwestia przesiedlenia, którego dzieci często nie rozumieją – mówi Katarzyna Bednarska z Fundacji Koper Pomaga.
Spełnienie przez uczniów obowiązku szkolnego 2024/2025 jest równoznaczne z otrzymywaniem świadczenia 800 plus.