Drugi tunel kolejowy pod Łodzią. Co na to eksperci?
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego między Łodzią a Warszawą determinuje budowę infrastruktury kolejowej w całej Polsce. Właśnie została zaprezentowana koncepcja, w ramach której ma powstać drugi tunel kolejowy przebiegający pod Łodzią. W przyszłości mają nim jeździć Kolej Dużych Prędkości. Nie wszyscy eksperci zajmujący się transportem kolejowym zgadzają się z tym pomysłem.
PrzypomnijmyCentralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje budowę drugiego tunelu pod Łodzią, którym kursować będą pociągi dalekobieżne dużych prędkości. To trasa z Warszawy przez CPK do dworca Łódź Fabryczna, a następnie w stronę Wrocławia i Poznania. Pod Łodzią PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) budują już tunel prowadzący z Dworca Kaliskiego na Dworzec Fabryczny. Ma on ułatwić kolejową komunikację aglomeracyjną i pasażerską między miastami oraz umożliwić szybsze podróżowanie przez Łódź. Funkcja drugiego łódzkiego tunelu kolejowego, który zamierza budować spółka Centralny Port Komunikacyjny, ma być inna.
Nie wszyscy eksperci zajmujący się transportem kolejowym zgadzają się z tym pomysłem, np. dr Michał Beim.
-Uważałbym projekt CPK za sensowny pod warunkiem, że zostanie zrealizowany kiedy popyt na przewozy wzrośnie. Przypuszczam, że dobrych kilka lat po oddaniu CPK nie będzie potrzeby budowy drugiego tunelu, gdyż w świetle planów CPK przewidziany jest etapowanie rozwoju systemu kolejowego. W pierwszej kolejności wraz z lotniskiem ma powstać odcinek łączący Warszawę z Łodzią, a dopiero w kolejnych etapach przewidziane są odcinki na Poznań i Wrocław – mówi dr Beim.
Konrad Majszyk Rzecznik centralnego portu Komunikacyjnego odpowiada. – Tunel dla szybkich pociągów pod Łodzią jest potrzebny. Po pierwsze dla wygody pasażerów, po drugie dla skrócenia czasu przejazdów, a po trzecie dla zapewnienia standardów Kolei Dużych Prędkości. Tunel, którego projekt przygotowuje spółka CPK to będzie rozwiązanie przede wszystkim dla najszybszych pociągów, jeżdżących z prędkością 250 km/h. Tunel to będzie element tzw. Y, czyli linii dużych prędkości łączących Warszawę, przez nowe lotnisko, z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Po wybudowaniu tego tunelu dalekobieżnego szybkie pociągi KDP będą zatrzymywały się na terenie Łodzi tylko na stacji Łódź Fabryczna. Linia PKP PLK umożliwi zatrzymywanie się na znacznie większe liczbie stacji, także ruch aglomeracyjny będzie miał możliwość zatrzymywania się na kilku stacjach, w tym takich jak Łódź-Polesie i Łódź-Śródmieście – tłumaczy Konrad Majszyk.
– Warto jest rozwijać nowe linie kolejowej. Natomiast my jesteśmy cały czas w takiej sytuacji, kiedy głównie zajmowaliśmy się likwidacją linii kolejowych, rozbieraniem tej sieci, która była odziedziczona z poprzednich czasów. W rezultacie jest dużo ambitnych planów budowy linii kolejowych, ale one cały czas są tylko planami. Mówiąc szczerze doświadczenie uczy, że dobrze byłoby gdyby w Łodzi powstał pierwszy tunel udrażniający ten węzeł i zanim zaczniemy myśleć o tym drugim równoległym, może skończmy ten pierwszy. Projekt jest trudny i skomplikowany, w gęstej zabudowie miejskiej, jest mocno opóźniony. Wydaje mi się że dyskusja o tym jak budować kolejny tunel jest trochę przedwczesna – uważa Jakub Majewski z Fundacji ProKolej.
– Założenia CPK zakładają bardzo atrakcyjne czasy przejazdów np. dotarcie z centrum Warszawy na nowe lotnisko w 15 min, a z centrum Łodzi 25 min. Przyjazd między Warszawą a łodzią łącznie z postojem na CPK wynosiłby około 45 min. Planujemy też zapewnić przejazd z Warszawy do Wrocławia w godzinę 50 min, także z poznania do Warszawy poniżej 2 h – zaznacza rzecznik CPK Konrad Majszyk.
Żeby dotrzymać tych obietnic CPK potrzebuje separacji ruchu, czyli budowy na terenie Łodzi dodatkowego tunelu, który będzie niezależny do rozwiązania przygotowywanego przez spółkę PKP PLK.
– Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli zarządu PKP PLK wskazują, że nasza współpraca idzie w dobrym kierunku i że jesteśmy coraz bliżej podpisania porozumienia w tej sprawie. Liczymy na dobrą wolę ze strony PKP PLK i chęć współdziałania dla niezbędnych inwestycji kolejowych w Polsce = powiedział rzecznik CPK.
Jak dodał – współdziałanie obydwu spółek, w przypadku budowy drugiego tunelu pod Łodzią, to oszczędność czasu i pieniędzy. Jeśli firmy dojdą do porozumienia, budowa tunelu CPK mogłaby rozpocząć się w roku 2023, a łódzki tunel dalekobieżny byłby gotowy przed końcem 2027 . Szacowany wstępnie koszt budowy kolejowego odcinka Warszawa-CPK-Łódźto ponad 8 mld zł.
Posłuchaj:
Nazwa | Plik | Autor |
Opinie ekspertów w sprawie drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią | audio (m4a) audio (oga) |
Koronawirus – co musisz wiedzieć?
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |