5 ofert na studium dla trasy tramwajowej do ICZMP
Od końca grudnia temat nowej trasy tramwajowej do ICZMP wzbudza sporo emocji i to nie tylko wśród mieszkańców Chojen. Część łodzian twierdzi, że miasto powinno wyremontować te torowiska, które już są, a nie podejmować się nowych inwestycji. Do tego część mieszkańców Chojen nie chce likwidacji pasa zieleni rozdzielającego jezdnię na Rzgowskiej. Z drugiej strony wielu mieszkańców tego osiedla czeka na alternatywę dla autobusów kursujących głównie po Rzgowskiej i za przykład podają osiedla Janów oraz Olechów, do których po przedłużeniu torowiska na trasie WZ dojeżdżają tramwaje. Co ważne, torowisko na Rokicińskiej również wybudowano na wcześniejszym pasie zieleni rozdzielającym jezdnie.
O tym, jak powinna przebiegać nowa trasa tramwajowa do ICZMP ma określić studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, a przynajmniej ma ono stanowić wskazówkę dla urzędników. W opracowaniu mają zostać uwzględnione 3 warianty, ale w dwóch przypadkach mają być dodatkowo brane po dwie opcje. W każdym z nich punktem wyjścia jest budowa torowiska od skrzyżowania Rzgowska-Kurczaki-Strażacka i w śladzie pasa rozdzielającego jezdni Rzgowskiej. Wariant czwarty uwzględniony w studium ma być bezinwestycyjny, czyli uwzględnić stan obecny.
4 warianty, ale więcej opcji
Wariant pierwszy to budowa trasy tramwajowej do ICZMP w pasie zieleni do Paradnej. Lokalizacja dla nowej pętli tramwajowej to teren pomiędzy Rzgowską a aleją Matek Polskich, na odcinku między Paradną a ulicą Józefów.
Wariant drugi to trasa do pętli autobusowej przy ICZMP, która to zostanie rozbudowana o krańcówkę tramwajową. W pierwszej opcji miałaby zostać w całości poprowadzona po Rzgowskiej, w drugiej tylko do Paradnej i dalej aleją Matek Polskich do obecnej pętli.
Wariant trzeci – trasa do parkingu zlokalizowanego w zachodnio – południowym narożniku ICZMP i zakończona pętlą autobusowo-tramwajową. W pierwszej opcji uwzględniono poprowadzenie trasy tramwajowej do ICZMP po terenie istniejącej pętli autobusowej i wyprowadzenie jej do alei Matek Polskich. W opcji drugiej mowa o torowisku do Paradnej, a następnie do alei Matek Polskich.
Rok na wykonaniu studium
Wstępnie oferty w przetargu na studium miały zostać otwarte 16 stycznia, ale termin przesunięto na 25 stycznia. Zarząd Inwestycji Miejskich przeznaczył na to zadanie kwotę 2,5 mln zł. Do przetargu stanęło pięć firm, z czego trzy złożyły oferty poniżej pułapu założonego przez ZIM. Wykonawca będzie miał na opracowanie studium rok.