Zwolnieni z teorii. Statuetki rozdane
Aż dziesięć projektów społecznych z województwa łódzkiego zdobyło Srebrne Wilki, nagrody w olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”. Wśród nagrodzonych projektów są m.in. „Moje ciało to świątynia”, którego uczniowie zorganizowali sesję zdjęciową, przedstawiającą osoby wytatuowane w roli greckich bogów czy „Zakorzenieni w Polsce”, gdzie zachęcali nastolatki do odkrywania swojego drzewa genealogicznego i zacieśniania więzi rodzinnych.
Szkoły, które wspierały uczniów biorących udział w olimpiadzie, znalazły się w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024. W Łódzkiem to m.in. Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 5 w Łodzi czy II Liceum Ogólnokształcące w Bełchatowie.
Zespoły, które wzięły udział w olimpiadzie, rozwijały różne kompetencje, które przydadzą im się w przyszłości.
Polski system edukacji obecnie w niezwykle dużym stopniu skupia się na nauce teorii. Nie ma tam za bardzo miejsca na praktyczne działanie młodych osób, na działanie w zespole, na nauczanie się kompetencji przyszłości, czyli tego, co obecnie na rynku pracy jest najbardziej pożądane. Są to kompetencje takie jak: kreatywność, kooperacja, krytyczne myślenie. A polska szkoła nadal zdaje się być w minionym wieku, dlatego że młodzi ludzie przez cały swój okres edukacji są przygotowywani do pracy indywidualnej, do samodzielnego zdawania testów i wyłącznie przyswajania wiedzy encyklopedycznej – mówił Emir Chahed z Fundacji „Zwolnieni z Teorii”.
Konkurs dla zaangażowanej społecznie młodzieży zorganizowano po raz dziesiąty. Najlepsze projekty społeczne w Polsce uhonorowano Złotymi Wilkami. Te nagrody rozdano w 11 kategoriach.