• O nas
  • Reklama
  • Prywatność
  • Kontakt
42 678 78 78 – 606 78 78 78
SŁUCHAJ NA ŻYWO
sobota, 17 maja 2025
  • Zaloguj
Radio Łódź
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności
Brak wyników
View All Result
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności
Brak wyników
View All Result
Radio Łódź
LIVE
Brak wyników
View All Result
  • Patrycja Pawłowicz
    Patrycja Pawłowicz
    Zobacz wszystkie artykuły
  • 18 marca 2024 12.53
  • 18 marca 2024 13.17

O podróży kamperem, żeglowaniu i kolorze w muzyce. Yann Tiersen dla Radia Łódź [WYWIAD]

Zapraszamy do zapoznania się z rozmową Patrycji Pawłowicz z Yannem Tiersenem - jednym z najciekawszych współczesnych kompozytorów, znany przede wszystkich jako twórca muzyki filmowej - m.in. do kultowego filmu Amelia, czy Good Bye Lenin.
Patrycja Pawłowicz i Yann Tiersen

Patrycja Pawłowicz i Yann Tiersen

Udostępnij na FacebookuTwittnij

Yann Tiersen dla Radia Łódź

Światowej sławy kompozytor obecnie jest w trakcie europejskiej trasy koncertowej Kerber Complete Tour: Solo Piano + Electronics.

To niezwykła trasa ponieważ artysta podróżuje sam, przemieszczając się kamperem. Skupia się na nawiązywaniu osobistych kontaktów, znajdowaniu ludzi i miejsc, które byłyby niemożliwe w ramach ograniczeń zwykłej trasy koncertowej. 11 marca zagrał znakomity koncert w CAVATINA HALL w Bielsku Białej. Był to jedyny występ artysty w Polsce.

Przy tak specyficznej podróży Yann Tiersen stroni od mediów i nie udziela wywiadów. Specjalnie dla Radia Łódź zrobił jednak wyjątek.

Z Yann’em Tiersen’em rozmawiała Patrycja Pawłowicz:

PP: 14 lat temu zapytałam Cię o kolor w Twojej muzyce. Chciałam, żebyś opisał ją za pomocą barwy, odcienia. Powiedziałeś wtedy, że jest to niebieski… Jakiego koloru użył byś teraz, aby opisać to co robisz?

YT: Tego samego (śmiech). To kolor morza. Wiesz…w języku bretońskim jest zielony i niebieski jednocześnie, to ta sama nazwa. W naturze natomiast zieleń jest różna. Sztuczna zieleń to green, ale naturalna zieleń to to samo słowo co niebieski. To jest “glas” w języku pisanym.

PP: Niebieski jest jak woda, mieszkasz na wyspie… woda jest połączeniem czy granicą oddzielającą od świata?

YT: Połączeniem

PP: Dlaczego?

YT: Ponieważ uważam, że wszystko jest połączone – powietrze, cząsteczki… ale to naprawdę łatwo zrozumieć, kiedy widzisz wodę. To połączenie z drugą stroną.

PP: Pytam, ponieważ wiem, że spędziłeś dużo czasu na żaglówce Ninnog i że to był początek trasy, podróży, w której teraz jesteś.

YT: Tak, zrobiliśmy trasę, w której dotarliśmy aż na Wyspy Owcze ostatniego lata i znów spróbujemy popłynąć… to znaczy przyszłego lata.

PP: Ninnog… co oznacza nazwa żaglówki?

YT: To święta, kobieta, która przybyła z Walii do Bretanii. Była swego rodzaju feministką, wyprzedzała swoje czasy i przekonywała ludzi do świadomości, do życia zgodnie z naturą

PP: Ta trasa jest szczególna, to podróż, odkrywanie. Skąd wziął się pomysł, skąd potrzeba podróżowania z koncertami w tej formie (samotnie kamperem)?

YT: Uważam, że jesteśmy coraz bardziej przytłoczeni, zanurzeni w świecie konsumpcjonizmu i tak naprawdę wciąż w wielkim kapitalizmie. Myślę też, że tak jest wszędzie. Poczułem to podczas podróżowania w trasie tradycyjnymi środkami. Po COVID-19, zrobiliśmy trasę po Ameryce, i to nie wydawało mi się w porządku. Myślę, że świat jest naprawdę w kiepskim stanie i wszyscy po prostu robią rzeczy dalej, jakby to było normalne a nie jest. Uważam, że czas trochę coś zmienić i spróbować, no wiesz, żyć skromniej. Wszyscy powinniśmy spróbować podjąć jakiś wysiłek w tym kierunku. To znaczy nie wysiłek, bo to nie jest trudne, ale po prostu uczynić życie piękniejszym i także spróbować unikać takiego… no nie wiem… jeśli jesteś w trasie, to kończysz każdego dnia w garderobie z 50 butelkami wody czy tego typu rzeczami i będziesz musiała wsiąść w samolot, żeby dostać się z miasta do miasta. Źle się z tym czułem. Myślę, że więcej w ten sposób nie będę już podróżował.

PP: Podróżujesz sam w kamperze. Co odkryłeś w sobie na tej trasie? W tej podróży jesteś tylko ty i pies.

YT: No więc nie jestem sam. (śmiech) No wiem, po prostu zapowiedziałem Dave’owi, który ze mną pracuje pewna zmianę. Organizujemy razem trasę… Wiesz…jestem już za stary, żeby pozostać w swojej strefie komfortu. To znaczy, jestem za stary, żeby marnować czas. Nie chcę tego. Więc ta trasa jest trudniejsza, ponieważ muszę sam prowadzić, ponieważ jestem sam, robię wszystko sam, ale przynajmniej żyję w pełni każdą sekundą, więc to jest dobre. Wiesz, nie ma pustych chwil, i to jest wspaniałe.

Yann Tiersen. Fot. materiały prasowe

Yann Tiersen zawsze lubił eksperymentować z brzmieniem. Tym razem te eksperymenty wynikały z przygotowań do trasy koncertowej. Tak narodziła się idea aby kompozycje przetworzyć.

PP: W jaki sposób poszukujesz nowych brzmień i czy po tej trasie pojawi się też nowa płyta?

YT: Są dwa albumy Kerber oraz 11, powstały podczas lockdownu, to tak naprawdę dwie płyty, przy których spędziłem dużo czasu w studio. Naprawdę się do nich przyłożyłem, dużo pracowałem. To były procesy pochłaniające dużo czasu. Myślę że to udane płyty przy których wiele się nauczyłem. Kolejny krążek, to będzie już podwójny album. Na pierwszym zagram tylko na fortepianie, a na drugim znajdzie się wyłącznie elektronika. Spędziłem dużo czasu na rozwijaniu pomysłów z przeszłości – dzięki lockdownowi. Dlatego teraz chciałbym zrobić coś przeciwnego do ostatniej płyty. Planuję więc przy pracy nad częścią fortepianową skupić się na interpretacji. Muszę sobie przypomnieć, tak naprawdę klasycznie, wyćwiczyć fragmenty.
Dla części elektronicznej spróbuję pracować nad materiałem, tak jak gram na trasie. Dlatego też zagrałem niektóre utwory tutaj. Kiedy wrócę do studia i zacznę nagrywać chciałbym, żeby to było zarejestrowane w chwili, na żywo i spontanicznie.

Wartoprzeczytać

Brak dostępnych treści

PP: Podczas koncertu w Bielsku Białej , utwory zabrzmiały w nieco innych wersjach.

YT: Nie lubię grać albumu w ten sam sposób na scenie. Nie odgrywam go. Myślę, że byłoby to całkowicie bez sensu. Proces nagrywania i proces na żywo to naprawdę coś innego i gdy album jest nagrany, materiał jest dla mnie w pewnym sensie martwy a żywy staje się dla słuchacza. I myślę że to jest świetne. Granie albumu na koncertach to też jedyny sposób, aby znów ożywić utwory, aby zacząć od początku i znaleźć nowy sposób, by grać je na żywo. Tu chodzi też o atmosferę, która jest przecież zupełnie inna na koncertach i podczas nagrania. Jeżeli utwory mają tekst to są one częścią piosenki, ale też wolę, i muzycznie i w kontekście tekstów, sugerować coś zamiast mówić rzeczy wprost i to musi być też wolne w interpretacji dla słuchaczy, by mieli swoje własne wyjaśnienia i widzieli swoje znaczenia tekstów. Lubię kiedy wszystko jest niedopowiedziane i trochę tajemnicze.

PP: Na zakończenie jeszcze pytanie, o to jak zamierzasz spędzić wieczór w Polsce? Często przecież spotykasz się z ludźmi, muzykujesz. 
Y: Tak, pojadę do domu. robię to co noc. organizatorzy, którzy zapraszają mnie do zagrania koncertu, pytam ich i zaznaczam że nie chcę spać w hotelu i tak, więc będę dziś spał w moim vanie w ogrodzie znajomego i to jest świetne.

PP: Znasz jakichś polskich artystów? Bo mam dla ciebie prezent. Znasz może Hanię Rani?

Y: O, tak. Tak.

P: To dla ciebie. Hania Rani jest młodą polską pianistką, kompozytorką. Ma w sobie dużo pasji.

Y: Byliśmy na tym samym festiwalu dwa lata temu, nie rok temu czyli zeszłego lata. Jest świetna, dziękuję.

Yann Tiersen – artysta poszukujący

Francuski kompozytor choć wypracował charakterystyczny dla siebie język muzyczny – nie łatwo jest go zamknąć w ramach. Jego eksperymenty muzyczne zaowocowały debiutanckim albumem „La Valse Des Monstres” w 1995 roku. Sukces komercyjny przyszedł z albumem „Le Phare” w 1998 roku. Późniejsze dzieła, takie jak „L’Absente” (2001) i „Les Retrouvailles” (2005) także zdobyły uznanie.

Na początku XXI wieku napisał muzykę do filmów Amelia i Good Bye Lenin, które zdobyły szerokie uznanie. Jego twórczość pojawia się też w innych filmach. Nie wydano jednak płyt z muzyką do tych produkcji.

Tagi: tiersen ameliatiersen bielskotiersen koncertYann TiersenYann Tiersen dla radia łódź
Poprzedni artykuł

Rozwój turystyki rowerowej w Bełchatowie. Inwestycja za około 130 tys. zł

Następny artykuł

Mateusz Żyro i Dani Ramirez ponownie w jedenastce kolejki

Następny artykuł
Mateusz Żyro i Dani Ramirez w jedenastce kolejki

Mateusz Żyro i Dani Ramirez ponownie w jedenastce kolejki

Pijany kierowca w gminie Grabów

Pijany kierowca w gminie Grabów. 49-latek stracił prawo jazdy i samochód

Radio Łódź

  • Zasięg i częstotliwości
  • Historia Radia Łódź
  • Kalendarium Radia Łódź
  • Polityka prywatności
  • BIP
  • Rada programowa
  • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
  • Kontakt

Do pobrania

  • Księga Znaku Radio Łódź
  • LOGO Radio Łódź [PDF]
  • Księga Znaku Radio Łódź Nad Wartą
  • LOGO Radio Łódź Nad Wartą [PDF]

Warto przeczytać

Wypadek w powiecie wieruszowskim. Są ranni, droga zablokowana

Wypadek w powiecie wieruszowskim. Są ranni, droga zablokowana

17 maja 2025
Motocykliści z Łódzkiego oddali krew - 17. ogólnopolska akcja Motoserce

Motocykliści z Łódzkiego oddali krew – 17. ogólnopolska akcja Motoserce [ZDJĘCIA]

17 maja 2025

BIP

  • BIP Radio Łódź
  • Informacje ogólne o spółce
  • Struktura Radia Łódź
  • Władze spółki
  • Akcjonariusze
  • Organy opiniodawczo – doradcze
  • Udostępnianie informacji
  • Dokumenty
  • Środki publiczne
  • Ogłoszenia publiczne
  • Instrukcja obsługi BIP

© 2012-2024 Radio Łódź

Witaz ponownie!

Sign In with Facebook
Sign In with Google
Sign In with Linked In
OR

Zaloguj się poniżej do swojego konta

Zapomniane hasło?

Przypomnij hasło

Please enter your username or email address to reset your password.

Zaloguj

Dodaj nową listę

Brak wyników
View All Result
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności

© 2012-2024 Radio Łódź

Ta strona korzysta z plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności.
Przejdź do treści
Otwóz pasek narzędzi Dostępność

Dostępność

  • Zwiększ tekstZwiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Czarno-białeCzarno-białe
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Lekkie tłoLekkie tło
  • Podkreślone odsyłaczePodkreślone odsyłacze
  • Czytelny tekstCzytelny tekst
  • Reset Reset
spinner
spinner
ładuj więcej