Skierniewice w czołówce raportu Urzędu Transportu Kolejowego
Raport Urzędu Transportu Kolejowego mówi o dostępności transportu kolejowego na terenie wszystkich powiatów w Polsce. Określono ją z pomocą wskaźnika wymiany pasażerskiej, pokazującego, w których powiatach najwięcej osób korzysta z kolei pasażerskiej, a w których najmniej. Wyniki mogą zaskakiwać, bo w pierwszej trójce miast w Polsce – po Sopocie i Gdyni – znalazły się Skierniewice. Natomiast Bełchatów, Rawa Mazowiecka, Poddębice i Pajęczno znalazły się na końcu listy. Oznacza to, że w tych powiatach mieszkańcy nie mają dostępu do kolei.
Wskaźnik wymiany pasażerskiej mówi o liczbie przejazdów koleją przypadających na jednego mieszkańca danego powiatu.
– Wskaźnik wymiany pasażerskiej, jaki podajemy w raporcie, mówi o liczbie przejazdów na mieszkańca. To coś innego niż liczba pasażerów w województwie łódzkim. Najwyższy wskaźnik wykorzystania mają Skierniewice. Statystycznie każdy mieszkaniec tego miasta na prawach powiatu podróżował pociągiem 74 razy w roku. Dla powiatu łódzkiego wschodniego wskaźnik ten wynosi 24 podróże rocznie, a dla samej Łodzi 14 – tłumaczy Tomasz Frankowski, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego.
Powiat bełchatowski wciąż bez połączeń kolejowych
W porównaniu z dużymi miastami np. takimi jak Wrocław czy Kraków, gdzie wskaźnik jest o połowę niższy, wynik Skierniewic, może zaskakiwać. Na czwartym miejscu w rankingu Urzędu Transportu Kolejowego po Sopocie, Gdyni i Skierniewicach jest Gdańsk, a na piątym powiat pruszkowski. Raport wskazuje też powiaty, których mieszkańcy nie mają dostępu do kolei. Największym powiatem w województwie łódzkim, w którym nie funkcjonują kolejowe przewozy pasażerskie, jest powiat bełchatowski. Ma się to jednak zmienić. PKP PLK i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podpisały w grudniu ubiegłego roku umowę wartą 662 mln zł na modernizację i elektryfikację linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa. Pociągiem na tej trasie pojedziemy w ciągu najbliższych pięciu lat. Władze Bełchatowa widzą w inwestycji duże szanse na rozwój regionu.
Wspomniany przez prezydenta Bełchatowa Wieluń – w raporcie jest na jednym ostatnich miejsc. Podobnie jak powiat wieruszowski i łęczycki. Dostęp do transportu kolejowego w powiecie wieluńskim poprawi się z chwilą zakończenia inwestycji jaką jest budowa linii kolejowej Wieluń – Chorzew Siemkowice. Powstanie 28 kilometrów linii kolejowej. Wieluń uzyska dzięki niej połączenie z Łodzią. A w 2028 pierwsi pasażerowie pojadą pociągiem z Wielunia do Łodzi.
Funkcję przewozów może przejąć kolej wąskotorowa
Drugim po Bełchatowie powiatem bez dostępu do stacji kolejowych jest powiat rawski. Jest wprawdzie koncepcja utworzenia stacji na obrzeżach Białej Rawskiej, około 15 km od Rawy Mazowieckiej, ale plan ten nie został wpisany w żaden program inwestycyjny. Raport Urzędu Transportu Kolejowego wskazuje, że funkcje przewozów pasażerskich może też przejąć kolej wąskotorowa. A taka kolej funkcjonuje przecież w województwie łódzkim. Opinię twórców opracowania potwierdza Bartosz Paluchowski fundacji polskich kolei wąskotorowych. Inwestycja w kolej – w tym przypadku wąskotorową – może znacznie poprawić sytuacje mieszkańców wykluczonego dzisiaj komunikacyjnie powiatu rawskiego.
Trzecim powiatem w województwie łódzkim, w którym pasażerowie nie mają dostępu do kolei jest powiat poddębicki. Równie mieszkańcy powiatu pajęczańskiego praktycznie pozbawieni są dostępu do kolej. Sytuację transportową na tym obszarze może poprawić wspomniana już budowa linii kolejowej na odcinku Wieluń – Chorzew Siemkowice.