Koncert, na który Was gorąco zapraszamy jest medytacją nad Męką i Śmiercią Jezusa Chrystusa. Wykonawcy wprowadzają odbiorcę w największe Tajemnice wiary Kościoła przez autorską interpretację tradycyjnych polskich pieśni wielkopostnych. Są nam one niby dobrze znane, ale wykonanie, które usłyszymy, pozwoli na nowo odkryć ich ukryty wymiar i głębię zawartych w nich treści.
Vanessa Rogowska (JAZZ FORUM):
Historia polskich pieśni pasyjnych w Polsce sięga Średniowiecza, a ich szczególny rozwój przypada na XVII i XVIII teksty. Ich nadrzędnym tematem jest Męka Chrystusa w oparciu o biblijne fakty. Pieśni w wersjach pozaliturgicznych funkcjonowały w śpiewnikach, np. ks. Michała M. Mioduszewskiego – kompozytora, zbieracza repertuaru religijnego na terenie Polski. W ciągu lat doczekaliśmy się wielu wykonań w rozmaitych konwencjach. Do szeroko znanych należą interpretacje Adama Struga, Antoniny Krzysztoń, czy Stanisława Sojki.
Polska tradycja wciąż potrafi zachwycić. Kolejnymi interpretatorami pieśni pasyjnych stał się łódzki duet pianisty Witolda Janiaka i wokalisty Adama Rymarza. Wspólnymi siłami dokonali nagrań pieśni pasyjnych „Stabat Mater Dolorosa”.
Witold Janiak – pianista, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, nauczyciel w klasie fortepianu na Wydziale Jazzowym Akademii Muzycznej w Łodzi, laureat wielu konkursów jazzowych (Bielska Zadymka, Krokus Jazz Festiwal, Festiwal Pianistów Jazzowych) oraz nagrodzony wykonawca kameralnej i współczesnej muzyki klasycznej. Wydał wiele płyt, m.in. inspirowaną ludowymi tematami „Zagrajcie swoją muzykę.”
Adam Rymarz – wokalista, dyrygent, trener wokalny, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (wokalistyka jazzowa) i Akademii Muzycznej w Krakowie (chóralistyka i edukacja muzyczna), zdobywca statuetki „Indywidualność Wokalna” na I Ogólnopolskich Warsztatach Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Inowrocławiu (2002) oraz Grand Prix i Nagrody Specjalnej Prezydenta Miasta St. Warszawy dla Najlepszego Solisty Gospel (2005), solista w projekcie „Jazz Loves Barok” Leny Ledoff. Ma na koncie również własny projekt jazzowy „Flirtując z Bachem”, od października 2015 roku prowadzi zajęcia z impostacji głosu w Łódzkiej Szkole Filmowej.
…………………………………………………………………………………….
„Nieustannie ciągnie mnie w stronę modalności z powodu funkcjonowania w naszych czasach permanentnej kadencji. Modalność w muzyce wyzwala we mnie odpoczynek i zbliża mnie bardziej do siebie samego. Kadencja pokazuje jak świat bardzo przyspieszył od dwustu lat, a nasze wykonanie jest bliższe średniowiecznemu standardowi, który opisaliśmy naszym codziennym językiem – czyli jazzem. Improwizacja jako naturalny proces dla nas wszystkich – nie tylko dla muzyków – zmienia wartość odbioru. Dodaje własne doświadczenie pod warunkiem, że jest się gotowym. Ja dobrze czuję się w łączności z tradycyjną kulturą, a Adam pięknie się w niej odnalazł”. (Witold Janiak)
………………………………………………………………………………………………….
„Wykonywane przez nas pieśni pasyjne to piękne melodie oraz przenikliwe teksty dotykające najtrudniejszych tematów ludzkiej egzystencji: niezrozumienia, odrzucenia, niesprawiedliwego osądu, cierpienia i śmierci. Znam je z tradycji kościelnej i często odnosiłem wrażenie, że gdy śpiewam je podczas mszy, to prześlizguję się jedynie po powierzchni tego, co w nich zawarte. Chciałem to zmienić. Pieśni okazały się znakomitym materiałem nie tylko do improwizowania, ale do zagłębienia się w sferę ducha. Otwierają mnie na zupełnie inną przestrzeń i wyzwalają z typowo komercyjnego myślenia, że muszę się tym repertuarem komuś przypodobać”. (Adam Rymarz)
Zapraszamy!
Stowarzyszenie DOMINIKAŃSKA SCENA
Kościół oo. Dominikanów / Podwyższenia Świętego Krzyża w Łodzi
ul. Sienkiewicza 39
Materiał Organizatora
© 2012-2024 Radio Łódź
© 2012-2024 Radio Łódź