W przyszłym miesiącu na Chocianowice mają powrócić tramwaje, pytanie przed czy po remoncie mostu
Zarząd Inwestycji Miejskich zapowiada na kwiecień powrót tramwajów na Chocianowice. Na razie tylko części taboru, ale ma to umożliwić przywrócenie linii 4 i 17. Pierwsza z nich miałaby kursować z Radogoszcza na Dąbrowę, a „siedemnastka” z Telefonicznej na Chocianowice. Urzędnicy nie wspominają natomiast o remoncie mostu nad Nerem, znajdującym się tuż przed zajezdnią. Ponoć jego stan techniczny wymaga pilnej naprawy. A to nie oznacza powrotu wagonów na Chocianowice, a wręcz przeciwnie – zawieszenie ruchu tramwajowego w pobliżu zajezdni.
Trasa linii 41 podzielona?
W planach jest podzielenie trasy tramwajowej do Pabianic na połowę. Część tramwajów dwukierunkowych miałaby dojeżdżać do Rudzkiej, druga część stacjonowałaby na zajezdni i wyjeżdżała z niej do Pabianic jako linia 41. To również plan na kwiecień, podobnie jak uruchomienie linii 17 do pętli Chocianowice IKEA. Zgodnie z informacją przekazaną przez Zarząd Inwestycji Miejskich, wykonawca modernizacji zajezdni Chocianowice w kwietniu ma częściowo udostępnić wjazd do zajezdni dla tramwajów liniowych i tym samym umożliwić przeniesienie części tramwajów.
Trwa budowa torowisk i rozjazdów na zajezdni Chocianowice
Na razie ekipy budowlane układają torowisko i rozjazdy wokół nowego budynku, a także montują zadaszenie obiektu.
– Na placu budowy nieprzerwanie wykonywane są dwa rodzaje robót. Pierwszy to oczywiście torowe, tu uwaga, wykonawcy skupia się przede wszystkim na budowie nowego układu torowisk i rozjazdów wokół budynków zajezdni. Jeśli chodzi o prace budowlane, to w głównym budynku montowane jest zadaszenie. Trwają również prace żelbetowe na głównej konstrukcji nowej hali w budynku administracyjnym za kilka dni rozpoczną się prace przy przebudowie i odnowie zabytkowych wnętrz. Wykonawca potwierdza, że w kwietniu częściowo otwarty zostanie wjazd do zajezdni dla tramwajów obsługi liniowej – mówi Małgorzata Loeffler, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich.
Modernizacja miała się zakończyć w maju 2023 r.
Pytanie, który z dwóch planów zostanie zrealizowany jako pierwszy. Jeśli najpierw wyremontowany ma zostać most nad Nerem, to powrót tramwajów do zajezdni Chocianowice może nie nastąpić w tym samym miesiącu. A jeśli najpierw tramwaje mają powrócić na Chocianowice, to remont mostu w następnej kolejności raczej nie byłby na czasie. Przypomnijmy, że modernizacja zajezdni Chocianowice miała się zakończyć w maju ubiegłego roku. Żeby przyspieszyć prace, z zajezdni usunięto tramwaje i przeniesiono je do zajezdni Telefoniczna. Skumulowanie wszystkich łódzkich tramwajów w jednym zakładzie eksploatacji znacznie utrudnia poranne wyjazdy na trasy i wydłuża zjazdy do zajezdni. Zwłaszcza, gdy na trasie zjazdowej dochodzi do awarii jednego z wagonów. Niestety, kolejny termin wyznaczony na zakończenie prac na Chocianowicach, minął w październiku 2023 r. Zgodnie z kolejną obietnicą Zarządu Inwestycji Miejskich finisz inwestycji miał nastąpić pod koniec ubiegłego roku, ale prace nadal trwają.
Finisz inwestycji wyznaczono na czerwiec
W lutym tego roku urzędnicy z Zarządu Inwestycji Miejskich poinformowali, że koniec modernizacji zajezdni na Chocianowicach nastąpi w drugi kwartale tego roku, czyli w czerwcu. Jednak powrót wszystkich tramwajów, stacjonujących na Chocianowicach, planowany jest raczej na wrzesień. Mowa o 220 tramwajach. Koszt modernizacji zajezdni tramwajowej przy Pabianickiej to ponad 136 mln zł.