Na Helenówku powstanie Zakład Techniki
Łódzkiemu przewoźnikowi w końcu udało się podpisać umowę na budowę Zakładu Techniki na Helenówku. To tam będą remontowane i modernizowane łódzkie tramwaje. Dwa razy ogłaszany przetarg można było ostatecznie rozstrzygnąć dopiero dzięki kredytowi zaciągniętemu przez miejską spółkę. Starania o to, by nowa siedziba ZT powstała, trwały więc kilka lat, chociaż jest to inwestycja konieczna. W miejscu hal przy Tramwajowej, które obecnie zajmuje Zakład Techniki, za kilka lat ma zostać poprowadzony nowy odcinek ulicy Węglowej.
– To długo wyczekiwana inwestycja. Największa w historii naszej spółki inwestycja w nieruchomość – podkreśla Zbigniew Papieski, prezes MPK-Łódź.
Wykonawca dostał 24 miesiące na budowę nowej siedziby Zakładu Techniki na Helenówku, czyli w miejscu, gdzie do 2012 r. działała zajezdnia tramwajowa. Jej historia ma ponad 100 lat, a ostatnim użytkownikiem zajezdni była Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Część terenu zajmuje historyczna hala, która pochodzi z 1922 r. Podczas budowy siedziby Zakładu Techniki zachowanych zostanie część ścian zabytkowego budynku, które zostaną wkomponowane w nowy obiekt. Docelowo powstaną w nim warsztaty, w których naprawiane będą m.in. wózki tramwajowe. Z tą halą sąsiadować będą dwie nowe, których przestrzeń zostanie zagospodarowana m.in. na myjnię, lakiernię czy stanowiska do naprawy podzespołów.
Mniejsze hale niż przy Tramwajowej
Teren na Helenówku, który zajmie Zakład Techniki, jest mniejszy od hal przy ulicy Tramwajowej, więc nie wszystko uda się przenieść ze starej siedziby. Nowe hale będą za małe m.in. na starą przesuwnicę, która wykorzystywana jest do przestawiania remontowanych tramwajów z jednego toru na drugi. Dlatego na Helenówku zostanie ona wyeksponowana przed główną halą.
Koszt budowy nowej siedziby Zakładu Techniki to 129 mln zł. Jej wykonawca, z którym MPK-Łódź podpisało dzisiaj umowę, współpracował już z przewoźnikiem. Wybudował halę serwisową dla niskopodłogowych tramwajów w zajezdni Telefoniczna.