Mała tarcza kończy drążenie tuneli średnicowych w Łodzi – TBM Faustyna wydrążyła łącznie ponad trzy kilometry podziemnych tras na czterech odcinkach: od przystanku Koziny przy Drewnowskiej i Włókniarzy do Żabieńca i Kaliskiej.
Zapowiadaliśmy, że skończymy pracę w styczniu, dokładnie dwudziestego piątego. Jesteśmy praktycznie dwa miesiące przed terminem – mówi Mariusz Serżysko, wykonawca tunelu.
Do pracy jednak wciąż nie wróciła duża tarcza Katarzyna drążąca pod śródmieściem w kierunku Łodzi Fabrycznej; dwunastego listopada maszyna została zatrzymana podczas wyjazdu spod kamienicy przy pierwszego maja dwadzieścia jeden.
Czekamy na ustabilizowanie się całego gruntu, który był wcześniej już poruszony w ramach katastrofy, jaka wydarzyła się na początku września, czyli zapadnięcia się części kamienicy przy 1 Maja 23 – dodaje Serżysko.
Katarzyna może wznowić drążenie na przełomie grudnia i stycznia, a pierwsze pociągi mają pojechać tunelem średnicowym w 2027 roku.
Kiedy do pracy wróci Katarzyna?
Za miesiąc TBM Katarzyna może wznowić drążenie tunelu pod Łodzią – jak informowaliśmy w Radiu Łódź, duża tarcza została zatrzymana 12 listopada podczas wyjazdu spod kamienicy przy 1 Maja 21. Trwa zabezpieczanie gruntu – przekazał nam Paweł Dobosz z PKP PLK, dyrektor projektu tunelu.
Myślimy o tym, że wszystko uda się zrobić, żeby na przełomie 2024 i 2025 r. będzie można wznowić pracę – ocenia Dobosz.
Katarzyna drążąca pod śródmieściem nie pracowała przez prawie dwa miesiące od wrześniowej katastrofy przy Pierwszego Maja dwadzieścia trzy, gdzie podczas robót zawaliła się część kamienicy. Tarcza na kilka dni wróciła do pracy i znów stanęła z powodu osiadania gruntu:
Analizujemy w tym momencie wpływ tych opóźnień, które są związane z postojem Katarzyny, na całościowy harmonogram – powiedział dyrektor.
I choć termin zakończenia kontraktu to koniec czerwca 2026 roku, to jeśli chodzi o pierwsze pasażerskie przejazdy w tunelu:
Mówimy w tym momencie o 2027 r. – przyznaje wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.