Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między: Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową. Na etapie sporządzania projektu budowlanego na zlecenie spółki CPK została wykonana ocena stanu technicznego budynków, a teraz planowane jest pogłębienie wcześniejszych analiz.
W otoczeniu inwestycji spółka CPK planuje zabezpieczenie kamienic na trasie i ewentualne tymczasowe przeprowadzki mieszkańców (na czas przejścia tarczy drążącej). Z uwagi na trudne warunki geotechniczne i stan istniejącej zabudowy w Łodzi spółka CPK będzie wykonywać kolejne badania. W tym celu w przygotowywany jest przetarg na dodatkową ocenę stanu technicznego budynków nad tunelem dalekobieżnym między komorami Retkinia i Fabryczna.
Przygotowując naszą inwestycję, wyciągamy wnioski z prowadzonych obecnie prac tunelowych w Polsce, w tym w Łodzi i dlatego stosujemy dodatkowe zabezpieczenia. Nasz tunel będzie miał zupełnie inny przebieg i głębokość kilka razy większą niż ten drążony obecnie w Łodzi przez PKP PLK. Tunel CPK przebiegać będzie nie na głębokości kilku, ale 25-35 metrów, co zmniejsza ryzyko wpływu na zabudowę powierzchniową – mówi Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.
Zabezpieczenia kamienic nad tunelem będą realizowane pod bezpośrednim nadzorem inwestora. Konkretne rozwiązanie techniczne dla każdej lokalizacji zostaną wybrane na podstawie wyników ekspertyz i najlepszych rozwiązań zaproponowanych przez przyszłego wykonawcę.
Trwa przetarg CPK na wykonawcę tunelu dalekobieżnego. Wybrana firma lub konsorcjum będzie zobowiązana – na etapie projektu wykonawczego – do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, które powinny uwzględniać, m.in. aktualny stan techniczny obiektów nad planowaną inwestycją kolejową.
W związku z budową tunelu w Łodzi spółka CPK realizuje już dwa z trzech zaplanowanych kontraktów. Po pierwsze, zaawansowane prace trwają przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Jest to jedna z najbardziej skomplikowanych budów geotechnicznych tego typu w Europie. Aktualnie wykonawca prowadzi zasadnicze roboty geotechniczne, polegające na wzmacnianiu fundamentów za pomocą kolumn jet grounting i mikropali. Spółka CPK realizuje także kontrakt na budowę komór: startowej Retkinia i odbiorczej Fabryczna.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem, otwarcie ofert na wykonawcę tunelu zaplanowano na grudzień, a samo drążenie tunelu dla KDP ma rozpocząć się w IV kwartale 2026 roku i potrwać do III kw. 2028 roku – po tym terminie mogą toczyć się jeszcze inne prace budowlane. Wcześniej przeprowadzone będą dodatkowe roboty zabezpieczające.
Po planowanym oddaniu linii do użytku, czyli w 2032 roku, podróż między Warszawą a Łodzią skróci się do około 40 minut.