Szlak „Industrialne Łódzkie” – porozumienie pierwszym krokiem
Trzy organizacje pozarządowe, opiekujące się historycznymi obiektami i infrastrukturą związaną z koleją oraz komunikacją, zawarły dzisiaj porozumienie. Jest ono pierwszym krokiem do stworzenia szlaku „Industrialne Łódzkie”. Co się na nim znajdzie? Zajezdnia Muzealna Brus w Łodzi, Parowozownia Skierniewice oraz Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała.
– Chcielibyśmy żeby również w naszym regionie zabytki poprzemysłowe stały się popularnym celem wyjazdów turystycznych. Tym bardziej, że mają swój ogromny, nie w pełni wykorzystany dotąd potencjał – podkreśla Michał Wądołowski z Klubu Miłośników Starych Tramwajów, który jest opiekunem Zajezdni Muzealne Brus.
Niedawno teren historycznej zajezdni przeszedł pod pieczę MPK-Łódź. Jednak nie po to by obiekt ponownie został przywrócony do eksploatacji, a po to by łatwiej było przeprowadzić potrzebne remonty na terenie muzealnego obiektu.
Na razie dawna zajezdnia, gdzie stacjonowały historyczne tramwaje oraz autobusy, zgromadzone przez łódzkich miłośników komunikacji miejskiej i tak jest odcięta pod względem komunikacyjnym. Ze względu na remont torowiska na Konstantynowskiej nie ma na nią wjazdu ani wyjazdu. Może to być odpowiedni czas by zadbać o stan budynków muzealnej zajezdni. Tym bardziej, jeśli będzie to jeden z głównych punktów na szlaku „Industrialne Łódzkie”.
Wzorem śląski Szlak Zabytków Techniki
Organizacje, które podpisały dzisiaj porozumienie, wzorują się na Szlak Zabytków Techniki województwa śląskiego.
– To coraz doskonalszy, działający od kilkunastu lat sieciowy produkt turystyczny. Dziś śląski szlak liczy już 40 obiektów. My zaczynamy od naszych trzech, ale liczymy, że liczba ta sukcesywnie będzie się powiększać – mówi Adam Wawrzyniak z Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych.