Szkoła bez ocen mniej stresująca
Wielu uczniom szkoła bez ocen wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem. przypadł do gustu. Jak przyznają uczennice z 33 Liceum Ogólnokształcącego, ocena opisowa byłaby mniej stresująca.
Uczniowie są za, ale nauczyciele już nie do końca. Stworzenie rzetelnych ocen dla każdego ucznia wymagałoby poświęcenia znacznie więcej czasu, którego już teraz nauczycielom brakuje, mówi dyrektor 33 Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi Dariusz Jakóbek.
– Obawiam się, że w przypadku Polskiej oświaty jest to wręcz nierealne. Musiałaby nastąpić całkowita reforma. W szkołach średnich, kiedy ten poziom wiedzy jest już inny, opisanie czegoś dla jednego ucznia będzie dla nauczyciela dosyć dużym wyzwaniem. A jeżeli weźmiemy pod uwagę 30 osób w klasie i ktoś ma 5 klas czy 6, to okaże się, że nauczyciel siedzi po kilka godzin aby dać opis prawdziwy, dla każdego ucznia inny – zaznacza Dariusz Jakóbek.
W edukacji wczesnoszkolnej więcej czasu na wystawianie opisowych ocen
Podobnego zdania jest łódzki Kurator Oświaty Waldemar Flajszer, który podkreśla, że takie oceny mają sens w edukacji wczesnoszkolnej, gdzie nauczyciele mają więcej czasu do dyspozycji.
– Przy dzisiejszym procesie edukacji, przy dzisiejszej ilości godzin, którymi dysponuje nauczyciel, taka ocena opisowa jest stosowana tam, gdzie była stosowana, czyli w edukacji wczesnoszkolnej. Tam jest więcej czasu, zdecydowanie – mówi Waldemar Flajszer.
Eksperyment przerwany z powodu słabych wyników egzaminów
W przeszłości były szkoły, które podjęły się przetestowania systemu bez ocen cyfrowych, jednak w niedługim czasie eksperyment został przerwany, bo uczniowie zaczęli mieć słabe wyniki egzaminów. O tym, że oceny cyfrowe nie powinny być stosowane w szkołach przekonany jest Jarosław Durszewicz z Fundacji Szkoła bez ocen, który zauważa, że nauka powinna być dla samego siebie a nie dla ocen.
Według statystyk nawet co piąty uczeń może mieć problemy psychiczne spowodowane słabymi ocenami w szkole. Możliwe, że gdyby szkoła bez ocen zostałaby wprowadzona, przybyłoby problemów psychicznych, ale tym razem u nauczycieli.