Wartoprzeczytać
Przestoje na budowie tunelu średnicowego i kwestia płatności
Podwykonawcy wskazują, że PBDiM nie reguluje terminowo płatności wobec mniejszych firm. Jedna z nich, zajmująca się wywozem ziemi z drążonego tunelu, pozwała już spółkę. Rozprawa w łódzkim sądzie zaplanowana jest na 13 grudnia.
– Rozpoczęliśmy prace w zeszłym roku w maju, na samym początku wywoziliśmy urobek. Już przy wystawieniu pierwszej z czterech faktur nie dostaliśmy całej kwoty, tylko jej połowę. Potem czekaliśmy na kolejne płatności. W końcu w sierpniu ubiegłego roku, widząc, że jest problem z przepływem pieniędzy, zeszliśmy z tej budowy. Nie widzieliśmy możliwości dalszej współpracy. Sprawę w łódzkim sądzie mamy 13 grudnia o 600 tys. zł – mówi Robert Załuska, dyrektor firmy Despondi.
Posłuchaj:
Płynność finansowa wykonawcy ponoć się poprawia
Despondi nie było ponoć jedynym podwykonawcą, któremu na czas nie płaciło PBDiM. Świadczyć mają o tym przestoje na budowie tunelu średnicowego, a ostatnio nawet usunięcie części kontenerów socjalnych dla pracowników. PKP PLK jednak uspokaja, że inwestycja jest realizowana.
– Budowa podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi jest kontynuowana. Wpływ na tempo i postęp prac ma kondycja głównego wykonawcy tj. firmy PBDiM Mińsk Mazowiecki. Płynność finansowa wykonawcy poprawia się. Sukcesywnie wypłacane są zaległości wobec podwykonawców. Do czasu uregulowania wszystkich płatności przez PBDiM, w uzasadnionych sytuacjach, PLK dokonują płatności bezpośrednich – podkreśla Rafał Wilgusiak, z zespołu prasowego PKP PLK.
Posłuchaj:
Poprosiliśmy o komentarz firmę PBDiM, do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Najbardziej zaawansowane prace na przystanku Łódź Polesie
Chwilowe przestoje na budowie tunelu średnicowego nie wstrzymują prac. Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na przystanku Łódź Polesie, gdzie wykonawca przekroczył półmetek robót (60 proc.). Natomiast przystanek Łódź Koziny został wykonany w 30 proc., a Łódź Śródmieście w zaledwie w 15 proc. Tunele kolejowe zostały zrealizowane w jednej trzeciej.
– We wrześniu wykonawca planuje wznowienie drążenia przez TBM Faustynę, a do końca października przez TBM Katarzynę po dostawach potrzebnych materiałów. Trwają rozmowy PLK z wykonawcą mające na celu urealnienie harmonogramu inwestycji – podkreśla Rafał Wilgusiak.