Wartoprzeczytać
Modernizacja ul. Północnej, która rozpoczęła się w 2022 r., miała wstępnie obejmować przebudowę pętli tramwajowej. Niestety, ostatecznie zrezygnowano z tej części zadania, by zmniejszyć wydatki na inwestycję. Oferty złożone w przetargu znacznie przewyższały zaplanowany budżet przez urzędników Zarządu Inwestycji Miejskiej, więc z czegoś trzeba było zrezygnować by przetarg rozstrzygnąć. Padło na pętlę. I to nie dlatego, że jej stan techniczny był dobry. Wręcz przeciwnie, od dawna torowisko wymagało przebudowy, bo typ taboru, który mógł wjeżdżać na pętlę bez zagrożenia wykolejenia się, był znacznie ograniczony. Generalny jej remont planowano w 2014 i w 2017 r., ale do nich nie doszło. Tym samym, pod koniec ubiegłego roku, gdy oddano do ruchu zmodernizowane torowisko na ul. Północnej, tramwaje nadal nie mogły korzystać z pętli.
Czytaj także: Modernizacja Północnej ma trwać do końca roku. Nie zakończy się we wrześniu, jak planowano [ZDJĘCIA +WIDEO]
Okazuje się jednak, że pętli nie pominięto całkowicie. Nad torami wymagającymi generalnego remontu rozwieszono nową sieć trakcyjną. Po co? Najwyraźniej tylko na to starczyło środków przy modernizacji ul. Północnej. Jednak jeśli rozpocznie się remont torów na pętli, nową sieć trzeba będzie zdemontować, bo nie zmieszczą się pod nią maszyny wykorzystywane na placu budowy. A remont torów na pętli ponownie jest planowany i to jeszcze w tym roku. Tym razem ma być elementem przebudowy ul. Franciszkańskiej. Informuje w mediach społecznościowych Mateusz Walasek, radny KO z tzw. Komisji Transportu.
Najpierw, możliwie jeszcze w tym roku będzie budowane torowisko na pętli przy Północnej, bo tam jest dokumentacja projektowa z przebudowy Północnej. Na samą Franciszkańską taką dokumentację trzeba będzie wykonać, co powinno być zrobione w przyszłym roku, a start prac w terenie w 2026 r. – informuje radny Mateusz Walasek.
Czytaj także: Franciszkańską przebuduje ta sama firma, która modernizuje Legionów
Niestety, nadal nie jest rozstrzygnięty przetarg na przebudowę ul. Franciszkańskiej na odcinku od posesji nr 24 do ul. Północnej. Ogłoszono go 24 listopada 2023 r., otwarcie ofert miało miejsce 24 stycznia, a najkorzystniejszą ofertę wybrano 4 marca. Jednak już 27 marca z niej zrezygnowano. Jak podkreśla Mateusz Walsek, oferenci walczą zawzięcie o kontakt, ale wkrótce ma się zakończyć możliwość składania odwołań.
Przyznane na zeszłotygodniowej sesji pieniądze mają pozwolić na rozstrzygnięcie przetargu wraz z opcją na torowisko pętli przy Północnej – zaznacza Mateusz Walasek.
Od kilku lat założeniem przebudowy pętli przy ul. Północnej było wykonanie na nią wjazdu również od strony ul. Franciszkańskiej. Nawet jeśli tego planu nie uda się zrealizować, to generalny remont obecnego układu torowego i tak byłby dużym plusem. Dzięki licznym „żeberkom” na pętli można łatwo manewrować, a taki punkt w centrum miasta bardzo się sprawdza przy zatrzymaniach ruchu tramwajowego.
Obecnie w sytuacji zmiany czy skrócenia tras w Śródmieściu tramwaje mogą zawracać na… Żabieńcu, Karolewie albo korzystać z torowiska na al. Kościuszki na odcinku od al. Mickiewicza do ul. Żwirki. W okresie wakacyjnym z tej listy odpadnie Żabieniec, bo od 1 lipca tramwaje nie będą kursowały po ulicach Limanowskiego i Aleksandrowskiej. Nie powrócą też na al. Włókniarzy, po której nie kursują od maja. Wiąże się to z remontami torowisk przy ul. Szczecińskiej i właśnie na Żabieńcu. W związku z tym linia 8 zamiast na Teofilów, ma kursować na Karolew. Żeby jednak nie zwiększać liczby tramwajów korzystających z tej pętli linia 16 zostanie przerzucona z Karolewa na Zarzew i będzie kursować na pętlę Chocianowice IKEA. Czy ułatwi to poprowadzenie objazdów podczas wakacyjnych zatrzymań ruchu w Łodzi? Pewnie nie, ale ze względu na likwidację części torowisk czy ich remonty nie ma zbyt dużego pola do manewrów.
Komentowane 1
Krancowka