Konkurs Filmów Dokumentalnych
W konkursie filmów dokumentalnych rywalizowało 12 filmów dokumentalnych. Jurorzy w składzie: Mariusz Wilczyński, Marek Horodniczy, Irena Piłatowska, Małgorzata Staroń, Joanna Talczewska przyznali Grand Prix – nagrodę w wysokości 20.000 zł oraz statuetkę Białej Kobry Edycie Wróblewskiej za film „Gdy powieje Harmattan”.
To uniwersalna historia odrzucenia, upodlenia, cierpienia i ostatecznie wyjścia ku światłu bohaterki filmu, 25 letniej Barbary z Ghany, która pogodziła się ze swoją traumatyczną przeszłością oraz miała odwagę wybaczyć rodzicom i wesprzeć rodzeństwo w odnalezieniu drogi ucieczki ze świata, w którym wciąż istnieją różne formy niewolnictwa – brzmiał werdykt.
Zwycięski film porusza problem niewolniczej pracy małych dzieci w Afryce. Nagrodzona reżyserka nie kryła radości z otrzymania Białej Kobry, niemniej mówiła, że nie oczekuje nagród za swoją pracę. – Jestem przeszczęśliwa. Jest w środowisku odczuwanie tego, co niesie moja filmowa historia. O to właśnie chodzi w robieniu filmów dokumentalnych – mówiła.
Wszystkie nagrody:
- Grand Prix, Statuetka Białej Kobry ufundowana przez Miasto Łódź: ,,Gdy powieje Harmattan” (2024), reż. Edyta Wróblewska;
- „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza od Narodowe Centrum Kultury: ,,Posłuchaj, co chcę ci powiedzieć” (2024), reż. Małgorzata Imielska;
- Nagroda za przezwyciężanie zagrożeń im. Aleksandra Kamińskiego od Uniwersytetu Łódzkiego:
,,Drzewa milczą” (2024), reż. Agnieszka Zwiefka; - Nagroda Stowarzyszenie Filmowców Polskich: ,,Matczyzna” (2023), reż. Alexander Mihalkovich, Hanna Badziaka.
Jurorzy wyróżnili ponadto:
- Piotra Kielara za film „Ja, Rosiński”;
- Adelinę Borets za film „Kwiaty Ukrainy”.
Konkurs Reportaży Audio
W konkursie reportaży audio zwycięski okazał się „Kryptoscam” Agnieszki Szwajgier i Doroty Salus z Radia 357. – Bardzo nam miło. Konkurencja była znakomita. Wszystkie reportaże były przejmujące i poruszały trudne tematy. Nie spodziewałyśmy się, że wygramy – mówiły autorki reportażu.
Decyzję podjęło jury w składzie: Roma Leszczyńska, Agnieszka Pacho, Joanna Sikorzanka, przyznając nagrodę Tygodnika Angora.
Jest on efektem wielomiesięcznej pracy autorek i ich niesamowitego zaangażowania i determinacji w dotarciu do prawdy. Dzięki nowatorskiej formie, w której każdy odcinek zgłębia inny aspekt oszustwa telefonicznego i internetowego, słuchacz lepiej rozumie, jak bezwzględnie manipulowani są ludzie obietnicami szybkiego zysku. Reporterki wnikają w świat oszustów i ich ofiar, wywołując silne emocje i skłaniając do głębokiej refleksji nad skalą procederu i nad jego destrukcyjnym wpływem na społeczeństwo. Trudny temat został przedstawiony w sposób atrakcyjny do tego stopnia, że wysłuchanie na raz pięciu odcinków serialu nie nuży, wręcz przeciwnie – wciąga – oceniły jurorki
W konkursie wzięło udział 9 reportaży, a dwa z nich zostały uhonorowane Nagrodą Radia Łódź. To „Maski” Kasi Michalak z Polskiego Radia Lublin oraz „Krowa w prokuraturze” Adama Bogoryja-Zakrzewskiego ze Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia.
Wszystkie nagrody:
- Nagroda Główna dla Najlepszego Reportażu Audio od Tygodnika Angora: ,,Kryptoscam” (2023), reż. Agnieszka Szwajgier, Dorota Salus
- Nagroda Radia Łódź za szczególną wrażliwość reporterską: ,,Maski” (2024), reż. Katarzyna Michalak oraz ,,Krowa w prokuraturze” (2024), reż. Adam Bogoryja-Zakrzewski
- Nagroda Jury Studenckiego Uniwersytetu Łódzkiego: ,,Śladami Else” (2023), reż. Magda Świerczyńska-Dolot oraz ,,Od nowa” (2024), reż. Joanna Sikora
Konkurs Reportaży Telewizyjnych
Spośród 10 reportaży telewizyjnych za najlepszy uznano „W Żurominie rządzi Duch” Tomasza Patory z TVN. – Aż głupio przyznać, ale to już moja czwarta nagroda na tym festiwalu, który ma swoją tradycję. Jego temat jest bardzo precyzyjnie określony, niezwykle ważny dla mnie jako dziennikarza. Poza tym Łódź to moje rodzinne miasto, więc nagroda jest tym bardziej szczególna – przekazał laureat.
W zwycięskim reportażu telewizyjnym jury w składzie: Jacek Grudzień, Edyta Krześniak, Justyna Suchecka doceniło rzetelność i sprawczość oraz podjęcie ważnego społecznie tematu, który wygodniej byłoby przemilczeć.
Przed nagrodzonym reportażem, mogło się wydawać, że problem fentanylu dotyczy tylko USA i jest nam odległy, tymczasem autor wykazał, że kryzys jest też już w Polsce. A Żuromin to tylko symbol wielu podobnych miejsc, w których dochodzi do tragedii – napisali jurorzy
Nagrody otrzymali ponadto Bertold Kittel za reportaż „Na ratunek Ukraińskim dzieciom” oraz Agnieszka Madejska i Bartosz Józefiak za reportaż „Polskie Alcatraz”.
Wszystkie nagrody:
- Nagroda Główna dla Najlepszego Reportażu Telewizyjnego: ,,W Żurominie rządzi Duch” (2024), reż. Tomasz Patora
- Nagroda za szczególną wrażliwość reporterską: ,,Na ratunek ukraińskim dzieciom” (2023), reż. Bertold Kittel
- Nagroda rzeczowa Uniwersytetu III wieku im. Heleny Kretz: ,,Polskie Alcatraz” (2024), reż. Agnieszka Madejska, Bartosz Józefiak
Inne nagrody:
- Nagroda specjalna im. Krzysztofa Talczewskiego: Rithy Panh, reżyser z Kambodży;
- Nagroda Młodych Krytyków Festiwalu Kamera Akcja: „Las” (2024), reż. Lidia Duda;
- Nagroda Studentów Uniwersytetu Łódzkiego: Marcinowi Gutowskiemu z TVN za reportaż telewizyjny „Polska podzielona”.